Retail & winkelsPremium

Charcuterie Mazure houdt authenticiteit in stand

derde generatie brengt frisse wind in oostendse familiezaak

broer mazure thv
Broers Woody en Douglas Sweetlove zijn de derde generatie van de Oostendse familiezaak

Wie op tijd en stond in Oostende komt, heeft ongetwijfeld al gehoord over Charcuterie Mazure. Maar ook ver daarbuiten zijn ze een echt begrip. De authentieke look & feel van de zaak komt niet alleen enorm charmant over, het versterkt het artisanale karakter des te meer. Het lijkt alsof de tijd heeft stilgestaan maar niks is minder waar. In de toonbank vind je naast de traditionele producten, ook echte streetfoodartikelen zoals pulled pork of een hotdog. De perfecte balans tussen oud en nieuw verklaart waarom Mazure al meer dan 60 jaar een klinkende naam is.

Begrip sinds 1955

Het verhaal van Charcuterie Mazure begint in 1955 wanneer Woody en Douglas Sweetlove hun grootmoeder een delicatessezaak overneemt. Samen met Marcel heeft ze Charcuterie Mazure op de kaart gezet. Helaas stierf ze jong en nam haar dochter het roer over. Intussen zijn Douglas en Woody de derde generatie die deze gerenomeerde familiezaak runnen. 

Ideale verdeling

Woody: "Het voelt voor mij wel als een vanzelfsprekendheid dat ik ook mee in de bedrijf stapte. Samen met mijn broer Douglas sta ik nu aan het roer van de zaak. Hoewel het altijd al een gerenommeerde zaak was, heb ik nooit een druk ervaren of het wel succesvol zou blijven. We hebben al sinds '55 een sterk verhaal waarbij we onze waarden en normen nooit verloochend hebben."

Ook Woody is 'onderaan de ladder begonnen'. "Vanaf ik vijftien was, begon ik aan de afwas en geleidelijk aan begon ik mee te werken in het atelier. Ik heb er dan ook voor gekozen om een opleiding kok en kelner te doen aan de hotelschool Ter Duinen. Vandaag sta ik beneden in het atelier en mijn broer boven in de winkel. Die verdeling vinden we ideaal. Zo hebben we elk duidelijk afgelijnde taken. Werken met familie in een familiebedrijf is zeer mooi, maar ook niet altijd evident. Mijn broer en ik zijn zeer verschillend qua karakter. Maar door de structuur die we nu hebben, waarbij we elk ons ding kunnen doen, hebben we de zaak zelfs een boost kunnen geven."

Woody paté bestseller
De paté is een de bestsellers bij Mazuré

Eigen touch

Wie denkt aan Charcuterie Mazure denkt automatisch aan Marcel. De voormalige chef die samen met Woody's moeder aan het roer stond, was een waar fenomeen. De préparé van chef Marcel was dan ook een van de vele redenen waarom mensen tot ver buiten de winkel stonden aan te schuiven.

"Chef Marcel heeft een belangrijke rol gespeeld in het verhaal van Mazure. We eren hem dan ook nog steeds door zijn gerechten in onze toog te behouden. Toch vind ik het ook belangrijk om mijn eigen stempel te drukken. Sinds een aantal jaar heb ik het aanbod wat vernieuwd en wat moderne toetsen aangebracht. Zo trek ik nogal eens graag de kaart van streetfood. Pulled pork, pulled chicken of sinds kort hebben we nu ook een unieke hotdog, zijn dingen waar ik enorm graag mee bezig ben. Bovendien slaat het ook aan."

"Ik vind ik het belangrijk om mijn eigen stempel te drukken, los van Chef Marcel."

Specialiteiten

Wie Mazure zegt, denkt niet alleen aan de befaamde préparé, de gevulde etalage doet iedereen die passeert onmiddellijk watertanden. "We hebben niet echt één specialiteit maar zijn wel gekend om bepaalde zaken. Zo is onze paté ook een van de favorieten bij onze klanten. Maar ook onze spek, kip curry en nu ook de pulled pork vallen enorm in de smaak. Het aanbod is uiteraard doorheen de jaren sterk veranderd. Nu ligt de nadruk meer op bereide salades. Als ondernemer is het belangrijk dat je mee evolueert met de maatschappij. Ik kijk toch graag naar wat er leeft en wat er 'in' is. Maar ik ga ook niet zomaar iets introduceren als ik niet vind dat het in ons verhaal past."

pulled pork woody bereiding
Woody lanceert graag nieuwe bereidingen. Deze pulled pork is dan ook een echte voltreffer

geen vers vlees

"We zijn geen slagerij maar een charcuteriezaak waar we ook salades en delicatessen verkopen. Dat is eigenlijk een heel bewuste keuze. Bovendien is er hier ook geen plaats om vers vlees te versnijden en te hangen. Vooral de praktische kant heeft ons die keuze laten maken. Het zou wel iets zijn wat ik graag zou doen in de toekomst. Ik ben ook geïnteresserd in gerijpt vlees. Voorlopig zijn hier zeker nog geen plannen voor."

Imago vlees

Vlees zit de laatste jaren in een negatief daglicht, maar een echte vakman zoals Woody trekt zich daar weinig van aan. "Mensen zullen altijd vlees blijven eten. Al vind ik het ook belangrijk om mee te evolueren met de maatschappij. Ik zeg zeker niet resoluut nee tegen een vegetarisch assortiment. Het kan alleen maar interessant zijn om een zo breed mogelijk publiek aan te trekken zodat iedereen z'n gading kan vinden."

"Als ondernemer is het belangrijk dat je mee evolueert met de maatschappij."

broers samenwerking
Woody: "Samenwerken met familie is niet altijd evident. Maar we hebben elk onze eigen taken en zo werkt dat ideaal."

Jonger publiek

Wie Mazure binnenkomt, krijgt onmiddellijk een enthousiast onthaal van de jonge equipe van Woody en Douglas. Die heeft er deels voor gezorgd dat ook een jonger publiek de charcuteriezaak leerde kennen. "Ik merk dat we de laatste jaren een jonger publiek over de vloer krijgen. Die jongere generatie is duidelijk aangetrokken tot de ambachtelijke kwaliteitszaken. Niet alleen omdat ze echt wel op zoek zijn naar kwaliteit, maar ook omdat ze beseffen dat het meestal niet duurder is dan in de supermarkt. Kwaliteit is de enige constante die ervoor zorgt dat een zaak die bekendheid en bestaansduur kan blijven behouden."

Onmisbare toeristen

"We zitten ook in een van de drukste winkelstraten van Vlaanderen. Mensen staan hier vaak aan te schuiven buiten aan de winkel. Dat maakt mensen erg benieuwd en dat is eigenlijk de ideale manier om mensen naar binnen te lokken.  Dankzij de ligging, trekken we ook heel wat toeristen aan. Al hebben we ook heel wat vaste klanten die hier al jaren komen. Die combinatie van verschillende types klanten maakt het enorm boeiend."

kip curry specialiteit

Horecaklanten

Ook restaurants kiezen voor Mazuré. "In Oostende is er een hechte groep van ondernemers die elkaar steunt. Zo maak ik ook een aantal delicatessen voor, of op vraag van restaurateurs.  Maar ook hierbuiten lever ik producten an restaurants. Zo maak ik paté voor onder andere Willem Hiele."

1 dag per jaar gesloten

Bij Mazure heb je niet vaak de kans om voor gesloten deuren te staan. De charcuteriezaak is slechts één dag per jaar gesloten. "Enkel op nieuwjaarsdag zijn we gesloten en dat is nog maar sinds een jaar of drie. Dat is een heel bewuste keuze. We vinden het belangrijk dat we onze klanten elke dag kunnen bedienen. Bovendien is het voor mij ook de enige manier om 100% vers te kunnen werken. Ik heb een hekel om eten te moeten weggooien. Dankzij het systeem van 7 op 7 open te zijn, kan ik alles mooi verwerken en verlies ik niks."

winkel look en feel winkel
De authentieke look & feel van Mazuré valt meteen op

Webshop

"We hebben enkel een facebookpagina waar we zeer actief op zijn, geen webshop. Al denk ik er steeds meer over na om daar eens voor te kijken. Ik denk dat dat niet onbelangrijk kan zijn voor een zaak de dag van vandaag. Het is zeker niet dat we het afschrijven, maar we hebben momenteel werk genoeg. Meer werk is ook niet altijd beter."

Effecten corona

Hoewel corona voor veel lokale voedingszaken een zege is geweest, voelt het voor Woody zeker niet zo aan. "De eerste lockdown was een ramp. Er liep hier niemand rond en wij hebben het natuurlijk van de passage en van de toeristen. Druppelsgewijs is dat wel opnieuw verbeterd, maar het is nog steeds niet zoals we het gewoon zijn. Nu hangen we enorm af van het weer. Men komt maar naar de kust als het weer goed is. Voor veel mensen is het ook niet aangenaam om een dagje te komen shoppen, de passage in de winkelstraten ligt beduidend lager. De voorspelbaarheid die we zo lang gekend hebben, is door corona verdwenen. Vroeger konden we perfect op voorhand inschatten hoe druk het zou worden, maar nu is dat weg. Toch vind ik dat we zeker niet mogen klagen.  In de eerste lockdown hebben we levering aan huis gedaan en maakte ik elke dag een verse dagschotel. We voelden dan ook dat onze klanten dat enorm apprecieerden en dat doet deugd."

etalage bereidingen
De etalage nodigt enorm uit. Tal van lekkernijen verleiden elke passant.

Toekomst

"Ik geloof heel erg in kwaliteit en een uniek verhaal. Wie vandaag een sterk concept heeft, blijft overeind.  Vaak is het een combinatie van niet te kiezen voor de makkelijkste en goedkoopste oplossingen en een duidelijke keuze voor kwaliteit. Als je dat combineert met persoonlijk contact, vernieuwing en klantvriendelijkheid, dan komen de klanten vanzelf."

En wat met mazure?

"Over de opvolging van Mazure moet ik me nog even geen zorgen maken. Mijn kinderen zijn nog veel te klein en ik ben te jong. Bovendien heb ik ideeën genoeg om Mazure ook voor de toekomst alive and kicking te houden."

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Marie Verhulst

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine