Lockers: meer omzet en klanten, zonder extra personeelskosten
U wilt uw klanten nog beter bedienen én meer omzet draaien, maar zonder uw openingsuren, werklast en personeelskosten te vergroten? Dan kan een locker een interessante optie zijn. Uw klanten bestellen bijvoorbeeld online, telefonisch of via e-mail voedingswaren bij u, waarna u die bereidt en in de locker ter beschikking stelt. Daarna halen uw klanten hun bestelling op een zelfgekozen moment af. Wat zijn de mogelijkheden van deze investering, hoeveel kost ze én wat levert ze u op?
HOE WERKT HET?
Eerst bestellen
Als u een locker aanbiedt, binnen of buiten uw zaak, kunnen uw klanten op een zelfgekozen moment uw voedingswaren kopen en afhalen. Eerst plaatsen ze een bestelling via uw webshop, de telefoon, e-mail ... Ofwel kopen ze waren die u al in uw locker aanbiedt. Ofwel bestellen ze waren, die u dan klaarmaakt en in het toestel plaatst. Tegenwoordig kunnen uw klanten mogelijk zelfs via een app checken wat er in de locker zit, waarna ze het product meteen via de applicatie kopen.
Vervolgens betalen
Bij sommige modellen betalen uw klanten altijd vooraf, via uw website of een e-mail met een betaallink. Bij andere lockers is het ook mogelijk om ter plaatse te betalen met de bankkaart, de smartphone, maaltijdcheques, werknemersbadges of cash.

Afhalen maar
Na betaling ontvangen uw klanten bijvoorbeeld een unieke code via sms of mail. Die toetsen ze aan de locker in, om hun vak in de locker te openen en hun bestelling af te halen. Of ze openen dat vak door op een knop in een app op hun smartphone te tikken. Kunnen uw klanten ter plaatse nog producten kopen (afhankelijk van het lockermodel), dan rekenen ze daar af, waarna ze de bestelling uit de locker halen.
Ook interessant voor impulsaankopen
Misschien beseffen uw klanten tijdens het bestellen online of aan de locker dat ze nog een product ontbreken? Of u verleidt ze tot een impulsaankoop? Ofwel reserveert u daarvoor enkele vakken in uw locker. Ofwel koppelt u extra automaten met een liftsysteem aan uw locker. Ofwel gaat u voor een multi-inzetbare locker, waaraan consumenten zowel ter plaatse kunnen kopen, als bestellingen kunnen afhalen.

INTERESSANT?
Tijdens corona
Wat het effect van corona was op de vraag naar lockers, daarover verschillen de ervaringen wat. De ene leverancier zag de vraag naar deze toestellen erg stijgen, omdat slagers en traiteurs niet genoeg personeel vonden of sowieso meer service wensten te bieden. De locker loste dat makkelijk op.
De andere leverancier voelde wat terughoudendheid, zeker in het midden van de coronaperiode, omdat slagers het te druk hadden of niet durfden te investeren. Maar tijdens de eerste lockdown zag het bedrijf wel hoe de locker de verkoop bij vele slagers boostte, omdat hun klanten er contactloos producten konden afhalen.
Lockers zijn energiezuinig. Zo verbruikt een nieuw model van lockerunit maximaal 320 W
Ook vandaag nog interessant
Vandaag zit de verkoop van lockers zeker in de lift. Klanten blijven immers vragende partij. De moderne consument zoekt kwaliteit, maar wil ook gemak, aldus de gesproken leveranciers. Via een locker kunt u beide bieden. Zo levert u extra service en bouwt u een nieuw cliënteel op dat voorheen niet langs kon komen, zonder dat u uw openingsuren uitbreidde en dus uw personeelskosten verhoogde.
In tegendeel, u kunt indien gewenst een uur vroeger sluiten en zo een uur per dag personeelskosten besparen. U hoeft ook niet thuis te blijven omdat een bestelling nog niet opgehaald werd.


uw eigen huisstijl aankleden
Deel van uw onlinestrategie
Uw zaak met lockers uitbreiden vergt wel wat durf – het is iets nieuws voor u. U moet het zien als deel van uw onlinestrategie. Of uw locker een succes wordt, hangt ook sterk af van hoe u dit aan uw klanten bekendmaakt. Het toestel gewoon plaatsen en er niet over communiceren, dat werkt niet.
Meer en meer slagers en traiteurs openen zelfs een volledig onbemande foodshop met aan elkaar gekoppelde lockers en automaten, bijvoorbeeld in een naburig dorp met weinig andere winkels. Een brede combinatie van producten voor impulsaankopen én een afhaalpunt voor online gemaakte boodschappen.
Te personaliseren
Naargelang de leverancier kunt u uit verschillende modellen kiezen: met verschillende aantallen vakken, met meerdere vakgroottes … Mogelijk vallen de lockers ook uit te breiden: u begint met een basismodule, waarna u er andere lockers aan koppelt. U stelt elke locker op een vaste temperatuur in, tussen 2 en 18 °C. En dan bestaan er ook nog warme kasten voor het afhalen van warme maaltijden, kip aan het spit …
Bovendien valt de locker helemaal volgens uw eigen huisstijl aan te kleden. Bijvoorbeeld in een zelfgekozen RAL-kleur of in een wrapping. Eventueel biedt de locker zelfs ledverlichting, waarvan u de lichtkleur naar bijvoorbeeld roze kunt aanpassen, om vleeswaren optimaal te presenteren.
HOEVEEL KOST HET?
Wel, dat hangt van enkele zaken af. Bijvoorbeeld van het gekozen aantal vakken, de vakgroottes, het aantal modules en eraan gekoppelde automaten … Een nieuwe locker (met 18 tot 24 vakken), gecombineerd met een automaat met liftsturing, een digitaal touchscreen en dito betaalsysteem kost bijvoorbeeld 38.425 euro excl. btw. Leaset u dit op vijf jaar, dan kost u dat 25 euro per dag (inclusief de licentiekost).
Een andere locker komt met acht vakken neer op 13.990 euro excl. btw, en met veertien vakken op 15.990 euro excl. btw. Reken op 12,5 tot 13,50 euro per dag (inclusief de licentiekost), excl. btw. Op beide leveranciers kunt u uiteraard ook rekenen voor het nodige onderhoud, indien nodig.
En het energieverbruik?
Algemeen zouden lockers erg energiezuinig zijn. Zo verbruikt een nieuw model van lockerunit maximaal 320 W door de isolatie, een voorzijde van lage-emissieglas en zelfsluitende deurtjes. Bovendien openen enkel die deurtjes waarin de gekozen producten of afhaalorders zitten. Andere modellen hebben dubbele deuren, waardoor geen energie verloren gaat als de klant een deurtje open laat staan. Ook daar hoeft u zich dus geen zorgen te maken.
Met dank aan: deVersBox.be/Viresmo, Hanot Vending
DOOR SLAGER BEDACHT, VOOR SLAGERS EN MEER
Slager Henk De Vlieger uit Mariakerke ontwikkelde zes jaar geleden zijn eigen gekoelde locker.
Hoe kwam u op het idee?
Henk De Vlieger: “Zes jaar geleden wou ik mee in het digitale verhaal van de webshops stappen. Maar in een webwinkel op zich zag ik geen meerwaarde, onder meer omdat uw klanten nog gebonden zijn aan uw openingsuren. Dus bouwde ik een toestel om tot een afhaalfrigo. Ik dacht er nog niet aan om dit te commercialiseren ...
Maar het aantal gebruikers groeide maand na maand, net als de vraag bij andere handelaars. Momenteel staan de lockers vooral bij andere slagerijen. Maar ook bij een bakker, een vishandel …”
Hoe ziet u de toekomst van gekoelde lockers?
“Het is een evolutie die onomkeerbaar is, ook na corona. Enerzijds zoekt de klant kwaliteit en gemak. Anderzijds kan de kleinhandel zich met lockers onderscheiden van de grote jongens. Kwaliteitsproducten afhalen op een moment dat de consument het best past, zonder wachtrij, dat is een troef!”
9 REDENEN OM VOOR EEN LOCKER TE KIEZEN
1. Grotere service voor bestaande én nieuwe klanten
2. Geen extra loonkosten
3. Verkoop deels geautomatiseerd, dus lagere werkdruk én extra omzet
4. Klanten bereiken buiten openingsuren
5. 100% temperatuurgarantie
6. Geen verspilling
7. Lokaal shoppen stimuleren
8. Minder lange openingsuren of extra sluitingsdag
9. Veilig shoppen tijdens COVID-19