Sinds eind 2023 is de nieuwe hemelwaterverordening van kracht. echter, in tegenstelling tot voor woningen zijn er voor bedrijven en bij uitbreiding bedrijventerreinen geen pasklare toepassingen beschikbaar.
Een septische put is een verzamelplaats waar het afvalwater van je woning (voornamelijk het toilet) wordt gezuiverd en afgevoerd naar het rioolnet. lees hier meer over de werking en het onderhoud.
Bij een volledige sanitaire installatie hoort uiteraard ook een waterafvoersysteem. daarvoor dient er een rioleringsplan opgesteld te worden. lees hier wat dat inhoudt. we geven ook mee hoe je zelf afvoeren kan plaatsen en hoe je verstoppingen wegwerkt.
Na maanden van telewerken, videoconferenties en updates op afstand is het tijd voor herstel. wex is verheugd om de organisatie van municipalia, de salon des mandataire, op donderdag 30 september en vrijdag 01 oktober te bevestigen.
Op 20 februari organiseerde uw vakblad infrastructure een rondetafelgesprek met enkele belangrijke spelers uit ons land op het vlak van infrastructuurwerken. de specifieke invalshoek van het gesprek was de steeds verder doorgedreven digitalisering in de sector, met speciale aandacht voor bim of building information management, waarbij digitale bouwmodellen zowel beheerd als uitgewisseld worden.
Rioleringen zijn van alle tijden. uit opgravingen blijkt dat men zelfs al 500 jaar voor christus over toiletten en afvoeren beschikte, vergelijkbaar met wat we nu nog altijd kennen. maar goed dus dat rioleringsbuizen zo robuust mogelijk gemaakt worden om lange tijd mee te gaan, al was het maar om overlast in onze drukke straten te vermijden. in dit artikel leggen we onze focus op rioleringselementen in prefabbeton. daarvoor gingen we langs bij luc lemmens, voorzitter febelco en gedelegeerd bestuurder van tubobel, en bij raf pillaert die binnen febe verantwoordelijk is voor alle infrastructuurproducten, waaronder riolerings- en bestratingsproducten.
Slotsom is dat bim in de infrastructuursector niet zo eenvoudig toe te passen is als in de bouwsector. toch oogt een en ander veelbelovend. hoe zien de deelnemers de toekomst? op welke manier zal bim in onze sector concreet uitgerold worden?
De juistheid van de gegevens is een ander topic. als we voertuigen automatisch willen laten rijden over slimme wegen, moet er een overdracht van accurate en beveiligde gegevens gebeuren. hoe willen de deelnemers ervoor zorgen dat die data juist zijn?
Er valt geen eenduidige definitie van bim te geven, al komt samenwerking en opvolging vaak terug. in hoeverre zijn de verschillende organisaties rond de tafel al aan de slag gegaan met digitalisering en/of bim?
Veiligheidsrisico’s bij het werken aan riolering zijn gekend, maar minder gekend zijn de gevaren die schuilen in ‘besloten ruimtes’ die ook voorkomen in werfsituaties. de vlario-werkgroep veiligheid identificeerde twee risicodomeinen (beslotenheid en atmosferische risico’s) en stelde een handige checklist op om de gevaren beter te kunnen inschatten. doel van deze checklist: het veiligheidsbewustzijn vergroten en aanzetten tot het nemen van gepaste maatregelen om ongevallen zoveel mogelijk te voorkomen.
Gerenoveerde sluisdeur teruggeplaatst in de haven van zeebrugge is een volledige sluisdeur vanuit de achterhaven overgebracht naar de pierre vandammesluis en opnieuw teruggeplaatst. dat was een spectaculaire operatie, want de deur weegt 2.500 ton en heeft de oppervlakte van een kwart voetbalveld. de actie maakte deel uit van de grootscheepse renovatie van de sluis. de sluisdeur werd in maart losgekoppeld en overgebracht naar de achterhaven voor onderhoudswerken. de mechanische onderdelen werden nagekeken, nieuwe technologieën en systemen zijn geïnstalleerd en de deur kreeg een nieuwe laag verf. in de sluis zelf werden aan de deurkamer en de deurloop reinigings- en schilderwerken uitgevoerd. ook de rails en geleidingsrails zijn vernieuwd. voor de terugplaatsing werd de sluisdeur in de achterhaven vanop de kaai opgetild, richting het sluiscomplex getransporteerd en daar opnieuw in de deurkamer geïnstalleerd. daarvoor werd gebruikgemaakt van het hijsschip 'rambiz', een ...
In totaal telt vlaanderen 40.000 km riolering en deze stelsels vormen een niet te onderschatten deel van het gemeentelijke patrimonium. zij moeten dus zo goed mogelijk worden beheerd en de vaak beperkte budgetten van de beheerders dient men optimaal te benutten. de gemeentelijke netwerken dateren voor het grootste deel uit de jaren 40 tot 60 van de vorige eeuw. in grotere steden zijn ze gemiddeld nog een eeuw ouder. daar situeren zich de grootste problemen. het bovengemeentelijke net (de zogenaamde collectering) werd meer recentelijk aangelegd. een correct beheer en onderhoud van het rioleringsstelsel zijn dus van kapitaal belang. dit effectief in de praktijk omzetten, blijft echter een grotere uitdaging.
Dat het met de mobiliteit van ons land de verkeerde kant uitgaat, is een open deur intrappen. we staan jaar na jaar steeds meer uren in de file. niet zelden gaat de beschuldigende vinger in de richting van het talrijke vrachtverkeer in deze logistieke draaischijf van europa. maar het had nog erger gekund. bijvoorbeeld indien de binnenvaartsector er niet was geweest. die sector transporteerde vorig jaar immers 72 miljoen ton goederen, goed voor 3,5 miljoen vrachtwagens en een marktaandeel van 15%. dat aandeel wil de vlaamse waterweg nv, o.a. dankzij investeringen in automatisering, tegen 2030 opdrijven naar 20%. infrastructure had dan ook een boeiend gesprek met kersvers operationeel directeur krista maes over ambities, investeringen en fusies.
Bekistingen zijn er in alle maten en gewichten. de techniek heeft intussen haar deugdelijkheid al meer dan bewezen, maar toch gaan ingenieurs allerhande steevast op zoek naar nieuwe technieken en toepassingen. de waterbouwkunde vormt daarbij specifieke uitdagingen, waardoor sommige gangbare oplossingen niet altijd even toepasbaar zijn. zo werd er bijvoorbeeld voor de realisatie van de deurganckdoksluis een zelfdragend bekistingssysteem gebruikt zonder doorgaande trekkers. infrastructure maakte een algemene round-up en bracht twee indrukwekkende projecten voor het voetlicht.
Op dinsdag 27 maart organiseerde vlario voor de 25e keer de vlario-dag. op de jaarlijkse hoogmis voor de rioleringssector werd dit jaar aandacht besteed aan de uitdagingen van morgen. de klimaatverandering zorgt immers voor stijgende neerslag, waardoor wateroverlast en de grondwaterhuishouding moeten worden aangepakt. de vraag wat pensioenen en rioleringen gemeen hebben, vormde de rode draad door het programma. aan ruim achthonderd aanwezigen werd duidelijk gemaakt dat je het jong zijn niet kunt uitstellen tot je met pensioen gaat.
• in de eerste plaats wil de vlaamse waterweg ondernemers overtuigen om op z'n minst vervoer via het water te overwegen. vaak denkt men dat binnenvaart geen vervoersoptie is, als vertrek of aankomst van goederen niet naast een waterweg liggen. niets is minder waar. en ook de tijd dat enkel bulk en containers vervoerd werden via het water, ligt intussen ver achter ons. bij de renovatie van de scheldekaaien in antwerpen bv. wordt een drijvende betoncentrale ingezet, waarvoor de grondstoffen per schip worden aangevoerd en ter plaatse worden verwerkt. er rijdt geen enkele betonmixer meer richting de werf, waardoor bijna 10.000 ritten van en naar antwerpen vermeden worden. • in tweede instantie adviseren de transportdeskundigen van de vlaamse waterweg bedrijven over de mogelijkheden en opportuniteiten van de bevaarbare binnenwateren. er wordt ook intern geadviseerd, daardoor worden bijvoorbeeld kaaimuren gebouwd die de drempel verlagen om de binnenvaart te gebruiken. sinds 2000 ...
Vlaams minister ben weyts spreekt met infrastructure over hoe de ideale fietsinfrastructuur van de toekomst er zou moeten uitzien en welke rol de lokale besturen daar in moeten spelen. de minister sluit het interview af met een vooruitblik op het einde van zijn ambtstermijn.