WegenbouwwerkenPremium

COMBIMOBILITEIT VIA OPENBAAR VERVOER


Welke initiatieven staan er nog op het programma ter bevordering van het openbaar vervoer?
“We investeren volop in De Lijn. We hebben de belastingdotatie naar beneden gehaald en toch zijn de investeringen gestegen. De budgetten stegen ongeveer met 40%. Dat heeft te maken met het feit dat we zorgen voor meer efficiëntie bij De Lijn. Daarnaast zorgden we ook voor rechtvaardige tarieven met de afschaffing van de gratispolitiek, die onbetaalbaar was. Bussen reden bijvoorbeeld uit of belbussen stonden een hele dag stil met een kost van 40 euro per rit per reiziger. Dat kan men niet blijven handhaven.

Die oefening heeft men bij De Lijn uiteindelijk tot een goed einde gebracht. 
Daardoor genereerden ze meer inkomsten, was er minder belastingdotatie nodig en konden ze meer investeren. Ik vind dat een zeer goed verhaal waarmee je je ook niet echt populair kan maken, want je moet natuurlijk tegen de reiziger zeggen dat het duurder gaat worden. Toch blijven we de goedkoopste in vergelijking met alle vergelijkbare regio's zoals ook Brussel of Wallonië. Bij alle werken die nu in Antwerpen over de Noorderlijn gaande zijn, kiezen we opnieuw voor tramverlengingen. De traminfrastructuur is razend duur, maar is wel heel praktisch en comfortabel. Het is zelfs een van de meest comfortabele vervoersmiddelen die ik ken. Maar het is niet goedkoop, vooral omdat de basisinfrastructuur heel veel kost."

Welke investeringen zijn er nog in het vooruitzicht voor de spoorwegen?

“In dit versnipperde bevoegdheidsland ben ik bevoegd voor mobiliteit, maar uiteindelijk niet voor wat de ruggengraat zou moeten zijn van elk mobiliteitssysteem, namelijk de spoorwegen. En dat is een totale manco. Daarover moet ik dan onderhandelen met mijn federale collega, minister Bellot. Die besprekingen lopen momenteel."

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Gerelateerde artikels

Met bedrijfswagens en laadpalen naar een groener wagenpark

Minister vincent van peteghem heeft zich geëngageerd om de mobiliteit in belgië te vergroenen. met dit wetsontwerp zet de minister drie belangrijke stappen om de omslag te maken naar mobiliteit die beter aansluit op onze levenskwaliteit en om de klimaatambities van ons land kracht bij te zetten.

Hoe maak je zelf een fietskapstok?

Een fietskapstok komt van pas als je plaats wilt besparen in je garage. om de banden niet te belasten, zorg je best voor een systeem waarbij je de fiets aan het frame ophangt. het is ook nog eens voorzien van een klep, waardoor je er kleine dingen in

Waarom en hoe rwa en dwa scheiden?

Het hoeft geen betoog dat regenwater anders behandeld moet worden dan afvalwaterstromen. wat zijn de belangrijkste aandachtspunten en wat zegt de wet?

Kerntaken van de vlaamse waterweg

• in de eerste plaats wil de vlaamse waterweg ondernemers overtuigen om op z'n minst vervoer via het water te overwegen. vaak denkt men dat binnenvaart geen vervoersoptie is, als vertrek of aankomst van goederen niet naast een waterweg liggen. niets is minder waar. en ook de tijd dat enkel bulk en containers vervoerd werden via het water, ligt intussen ver achter ons. bij de renovatie van de scheldekaaien in antwerpen bv. wordt een drijvende betoncentrale ingezet, waarvoor de grondstoffen per schip worden aangevoerd en ter plaatse worden verwerkt. er rijdt geen enkele betonmixer meer richting de werf, waardoor bijna 10.000 ritten van en naar antwerpen vermeden worden. • in tweede instantie adviseren de transportdeskundigen van de vlaamse waterweg bedrijven over de mogelijkheden en opportuniteiten van de bevaarbare binnenwateren. er wordt ook intern geadviseerd, daardoor worden bijvoorbeeld kaaimuren gebouwd die de drempel verlagen om de binnenvaart te gebruiken. sinds 2000 ...

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine