“De toekomst behoort toe aan merken die durven innoveren”
62 winnaars Gekozen Product/(Huis)Merk van het Jaar in 2025

Begin 2025 werden in Tervuren 62 producten en merken bekroond door de organisatie van ‘Gekozen Product van het Jaar’. Of beter, door de consumenten. Want het zijn zij die bepalen wie met de eer mag gaan lopen. Innovatie blijkt de sleutel te zijn om te verleiden en klanten te behouden. De winnende producten/merken mogen een jaar lang een van de vier logo’s van de organisatie dragen. Een teken voor de consument dat hij gerust kan zijn met de aankoop ervan.
In het begin van dit jaar (op 18 februari om precies te zijn) werden 62 winnaars beloond voor 2025 en mogen ze gedurende een jaar het logo Gekozen Product/(Huis)Merk/Winkelketen van Het Jaar opspelden. We vroegen Philippe Gelder, CEO Voted Product of the Year Worldwide, welke producten en merken het meeste kans maken.

Consumenteninzichten en tests
Kunt u nog even uitleggen wie precies bepaalt welke producten en merken met de eervolle vermelding Gekozen Product/Merk van het Jaar mogen gaan lopen?
Philippe Gelder (PhG): “Het zijn consumenten die bepalen welke producten de onderscheiding ‘Gekozen Product van het Jaar’, ‘Gekozen Merk van het Jaar’, ‘Gekozen Huismerk product van het Jaar’ en ‘Gekozen Winkelketen van het Jaar’ krijgen. Jaarlijks nemen er meer dan 15.000 consumenten in België deel aan een grootschalig onafhankelijk onderzoek om de logo’s toe te kennen. Ze kiezen de producten die hun relevantie en effectiviteit hebben bewezen. Dat gebeurt nu al bijna 40 jaar. Het gaat dus om een directe erkenning van consumenten. Dit jaar waren er 62 winnaars.”
“De methodologie die wordt gebruikt om de bekroonde producten te evalueren, is de meest uitgebreide op de markt en omvat zowel consumenteninzichten als tests in echte consumptiesituaties voor alle winnaars. De methodologie wordt gecoördineerd en uitgevoerd door Treetz en Deloitte superviseert. Dankzij de logo’s wordt de consument begeleid in de diversiteit van het aanbod, naar de producten en merken die erkend zijn door de grote jury van consumenten.”
Innovatie, hefboom voor groei
Wanneer maakt een product of merk de meeste kans om verkozen te worden?
PhG: “In een wereld die voortdurend verandert, waarbij de consument zijn gedrag aanpast en steeds hogere verwachtingen koestert, blijft innovatie de sleutel om te verleiden en klanten te behouden. Onze missie is duidelijk: de meest innovatieve producten belonen die consumenten het hoogst waarderen. Ze zijn dankzij ons logo een garantie voor de merken dat ze het goed zullen doen het komende jaar. De toekomst behoort dus toe aan merken die durven innoveren. En wij zullen altijd aan hun zijde staan om hun inspanningen te waarderen en te belonen.”
Moeten we aan ‘technologie’ denken of nieuwe formules als u het heeft over innovatie?
PhG: “Niet alleen. Innovatie ook op het vlak van gebruikerservaring en respect voor het milieu. Consumenten vinden de engagementen van de merken steeds belangrijker, op het vlak van duurzaamheid bijvoorbeeld.”
Leidraad aankoopkeuzes
Wat ‘brengt’ uw logo op een product voor een merk op?
PhG: “Merken die investeren in innovatie en de consument centraal stellen in hun strategieën, zijn de merken die blijvend presteren. De producten die een jaar onze logo’s mogen dragen, stijgen in verkoop met gemiddeld 25 tot 40%, wat het concrete effect van de logo’s op aankoopbeslissingen aantoont.”
“Het logo bewijst in bijna veertig landen zijn effectiviteit. In België herkent meer dan 60% van de consumenten het logo, en het is voor hen een factor die hun aankoopbeslissing positief beïnvloedt. Bijna 3 van de 4 consumenten beschouwen het als een koopprikkel (76%) en een kwaliteitsgarantie (69%).”






Merken en consumenten ondersteunen
Kunt u tot slot samenvatten wat de missie van uw bedrijf eigenlijk is?
PhG: “In een steeds veranderende context verfijnen we onze methodologie en onze beoordelingscriteria continu, en integreren we de nieuwe consumptietrends om beter in te spelen op de verwachtingen van de markt. We ondersteunen bedrijven in hun innovatietrajecten. Onze ambitie is om een sleutelrol te blijven spelen in het ecosysteem van de massaconsumptie, door de wisselwerking tussen innovaties en consumenten te faciliteren. Meer dan ooit geloven wij dat innovatie toegankelijk, nuttig en deugdzaam moet zijn. Door nauw samen te werken met de marktpartijen kunnen we de uitdagingen van morgen aangaan en zorgen voor een verantwoorde, transparante en consumentgerichtere consumptie.”
De volgende merkproducten, huismerken en merken werden verkozen in 2025