BrandstoffenPremium

AARDGAS: DE SLIMME KEUZE(?)

Bestelwagens op cng zijn een eerder zeldzaam gegeven op de Belgische wegen. Nochtans schuilt er heel wat potentieel in deze alternatieve brandstof die milieuvriendelijker en zuiniger is dan de op aardolie gebaseerde brandstoffen. Bovendien kan deze brandstof gezien worden als een volwaardige overgang naar de vooralsnog door hoge kostprijs en beperkte actieradius geteisterde elektrische (bestel)wagen. Daarnaast maken de toename van het aantal cng-tankstations, de gunstige brandstofprijzen en de fiscale voordelen, cng het overwegen waard.

CNG?sticker

Cng of compressed natural gas is momenteel de schoonste en goedkoopste brandstof op de markt. Het wordt verkregen door het comprimeren van aardgas en is dus de samengeperste variant van het gas dat in vele huishoudens wordt gebruikt. Het gas wordt onder een druk van ongeveer 200 bar in de tank van een voertuig geïnjecteerd. Tanken verloopt bijgevolg op dezelfde vertrouwde manier.

VOORDELEN

Goedkoper

Cng-voertuigen compenseren hun dure aankoopprijs aan de pomp. Terwijl een (bestel)wagen op cng gemiddeld € 200 duurder is in aankoop dan de dieseluitvoering en zelfs € 2.400 duurder dan de benzineversie, blijft deze brandstof wel de goedkoopste aan de pomp (35 tot 75% goedkoper dan diesel en benzine) en blijkt het zelfs 20% goedkoper dan rijden op elektriciteit.

Milieuvriendelijker

Cng kent, net als diesel en benzine, een CO2-impact bij verbranding. Toch ligt deze impact aanzienlijk lager (7 tot 16%) bij cng. Rijden op aardgas stoot bovendien 75 tot 90% minder stikstof en fijn stof uit.

Grotere autonomie

De autonomie van wagens op cng is vooralsnog kleiner dan die van benzine- of dieselwagens, maar groter dan die van elektrische wagens. Afhankelijk van het model rijdt u met een cng-voertuig zo een 300 tot 800 kilometer ver. Bovendien zijn cng-voertuigen vaak uitgerust met een tweede (benzine)tank, waardoor het bereik nog kan worden opgetrokken.

Beschikbaarheid tankstationstankstation

De verspreiding van cng-tankstations heeft even op zich laten wachten, maar komt de laatste jaren goed op gang. In België zijn er momenteel 91 cng-stations toegankelijk voor het publiek, waarvan 76 in Vlaanderen, 14 in Wallonië en één in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Bovendien staan er in 2018 een dertigtal nieuwe projecten gepland. Onnodige kilometers rijden om een volle tank te bekomen lijkt dus verleden tijd.

Veiliger

Omdat cng lichter is dan lucht, minder ontvlambaar en oplost in de atmosfeer bij een lek, kan het als een veilige brandstof worden gecategoriseerd. Cng-voertuigen zijn om bovenstaande redenen dan ook toegelaten in een ondergrondse parkeergarage.

Stiller

Omdat een motor op cng minder trilt, zijn cng-voertuigen gemiddeld 50% stiller dan dieselvoertuigen.

FISCALE VOORDELEN

Vlaanderen

In Vlaanderen geldt er voor elektrische, waterstof-, cng- en plug-inhybridewagens een vrijstelling op de belasting op inverkeerstelling (BIV) en de verkeersbelasting (VB). Deze vrijstelling is geldig tot 2022 en geldt niet voor leasevoertuigen.

Let wel: sinds 1 juli 2017 worden alleen voertuigen met minder dan 12 fiscale pk vrijgesteld van de BIV en de jaarlijkse VB. Voor cng-voertuigen met een fiscale pk van 12 of meer dient de jaarlijkse VB wel te worden betaald, maar wordt er een forfaitaire korting van € 4.000 op de BIV toegestaan. Sinds 2017 kunnen kmo's en grote ondernemingen ook de Ecologiepremie Plus ontvangen. Deze ecologiepremie bestaat in een tussenkomst van Vlaanderen voor bedrijven die milieuvriendelijke investeringen realiseren.

Wallonië

In Wallonië kennen de distributienetbeheerders (DNB) Ores en Resa een premie van € 500 toe aan iedere particulier die in Wallonië woont en tussen 1 januari en 30 juni 2018 een cng-voertuig bestelt. Er bestaat ook een steunmechanisme voor de lokale overheden om te helpen bij de aankoop van minder vervuilende voertuigen. Voor voertuigen van < 3,5 ton bedraagt de subsidie 20% van de aankoopprijs inclusief btw en exclusief opties van een niet-vervuilend voertuig (cng of elektrisch niet-hybride), met een maximum van € 6.000.

Brussel

Momenteel bestaat er geen enkele concrete maatregel op het Brusselse gewestelijke niveau, behalve de maatregel 'lage-emissiezones'. Deze maatregel is gunstiger voor cng- en benzine- dan voor dieselvoertuigen.

BESCHIKBAARHEID

Cng heeft een grote wereldwijde beschikbaarheid en heeft ruimere reserves dan petroleum. In het World Energy Outlook 2017 van het Internationaal Energieagentschap (IEA) wordt het aantal beschikbaarheidsjaren van aardgas op 222 geschat, terwijl de beschikbaarheidsjaren van petroleum op 181 worden geschat.

Beschikbare bedrijfsvoertuigen op cng

Meerdere bestelwagenfabrikanten hebben ondertussen cng-motorisaties ontwikkeld. Een overzicht:

Fiat

  • Doblo Cargo CNG
  • Ducato CNG
  • Fiorino Cargo CNG

Iveco

  • Daily CNG

Opel

  • Combo Tour 1.4 Turbo CNG

Volkswagen

  • Caddy CNG
  • Caddy Maxi CNG

Bron: CREG

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Babette Soetaert

Meer weten over

Gerelateerde artikels

De slimme meter, er is geen ontkomen aan

“een prijskaartje van 2 miljard voor vlaanderen, 1,5 voor wallonië en 500 miljoen euro voor brussel, terwijl slechts een minderheid de vruchten kan plukken van de voordelen van een slimme meter." de kritiek op het voorstel om in elk huis slimme meters te voorzien, is niet mals. hoewel de uitgevoerde kosten-batenanalyses voor een volledige uitrol niet overtuigend positief bleken, blijft de optie van slimme meters toch openstaan. 

Verwarmt de belg binnenkort nog met aardgas?

De uitstoot van fossiel aardgas heeft een kwalijke impact op de klimaatverandering. biomethaan heeft een veel lagere uitstoot, en brengt ook diverse andere voordelen met zich mee. onder meer dat het vandaag reeds op grotere schaal inzetbaar is.

Waterstofketels voor residentieel gebruik bijna op punt

Waterstof wordt de komende jaren een belangrijk onderdeel van de energiemix. dat bevestigt ook het pilotproject in lochem in nederland, waar twaalf bewoonde woningen verwarmd worden met waterstof via het bestaande aardgasnet.

Overschakelen op groen gas: wat, waar, waarom en hoe?

België heeft zich voorgenomen om tegen 2030 een daling van 35 % in de uitstoot van broeikasgassen te noteren voor niet-industriële sectoren. zonne- en windenergie alleen zullen daarvoor niet volstaan. er gaan dan ook heel wat stemmen op om ook groen gas als valabel alternatief in de energiemix mee te nemen. dat zou het potentieel hebben om meer dan 80 % van de beoogde co2-uitstoot te realiseren. bovendien vergt het geen aanpassingen aan het net, noch aan de sanitaire toestellen in huis. het beschikt immers over dezelfde eigenschappen als aardgas.

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine