Huisraad in de lift richting 2030
Joe Derochowski (Circana) brengt goed nieuws op The Inspired Home Show 2025

Tijdens The Inspired Home Show 2025 in Chicago bracht Joe Derochowski (Circana) een positieve toekomstboodschap. Onder het motto 'there's no place like home' voorspelt de Amerikaan gestage groei tot 2030.
Impact op huisraadindustrie
Op 3 maart 2025 gaf Joe Derochowski een keynote speech op The Inspired Home Show: "Thinking Outside the Box: Growth Opportunities for the Housewares Industry". Daarin deelde de VP & industrie-adviseur Home & Home Improvement zijn inzichten - en die van zijn collega-analysten bij Circana - in verschillende sectoren zoals beauty, speelgoed, sportuitrusting, voeding, kleding, technologie en boeken. Hij legde uit hoe de trends in die sectoren impact hebben - en zullen blijven hebben - op de huisraadindustrie.
Belangrijke thema's die de groei op korte termijn aanwakkeren, zijn o.a. consumenten die hoogfrequente artikelen vervangen die tijdens de pandemie zijn gekocht (zoals kleine apparaten en elektronica), meer mensen die thuis eten en die ervoor kiezen om gezellig thuis te zijn, ook wel 'turtling' genoemd. Daarnaast spelen ook noodaankopen in verband met het weer/klimaat en de economische verbeteringen aan de woning, zoals interieuraanpassingen.
Lange termijn
Derochowski zei dat de groei op lange termijn wordt beïnvloed door de terugkeer naar kantoor, inclusief nieuwe manieren om na te denken over garderobes en wat en wanneer we eten. Ook de huizenbubbel met mensen die de aankoop van hun eerste huis uitstellen en het pad naar aankoopinnovatie door AI te integreren om consumenten meer personalisatie en waarde te bieden, spelen mee. Daarnaast zijn er ook de opportuniteiten in demografische factoren zoals de twintigers die voor het eerst buiten de campus wonen, dertigers die voor het eerst een huis kopen, vrouwen die in de menopauze gaan, nieuwe gepensioneerden met meer tijd en thuiswonende senioren van 75+.
Korte termijn
Op de korte termijn zitten we volgens Derochowski in een 'op behoeften gebaseerde koopcyclus'. Hij legde uit dat mensen voorrang geven aan hun behoeften boven discretionaire aankopen.
Don Unser, voorzitter van Circana, deelde via een video mee dat ondanks de inflatie, “consumenten nog steeds geld uitgeven, en wel op een goed tempo”. Hij merkte ook op dat leveranciers kunnen profiteren van de disruptie in de e-commerce met marktplaatsen als Temu en TikTok, waardoor kleine merken zeer snel kunnen schalen. Hij voorspelde ook dat hyperpersonalisatie eraan komt en dat AI zal schitteren met loyaliteitsdatabases die helpen om meer gepersonaliseerde interacties te ontsluiten in 2025.
De rol van artificiële intelligentie
De rol van AI zal in 2025 alleen maar toenemen. Paul Gagnon - vice president, industry advisor, consumer technology bij Circana - deelde in een video mee dat AI net zo revolutionair zal zijn als het internet in de jaren negentig. De “AI-heid” van wat leveranciers proberen te verkopen, is voor veel van hen echter moeilijk te beantwoorden. Hij gaf volgende raad: “Denk goed na over wat je bedoelt als je zegt: 'In dit product is AI ingebouwd'. Bespaart het je tijd? Bespaart het je geld? Maakt het je product efficiënter? Hoe leveranciers die vraag beantwoorden, heeft invloed op de vraag of consumenten het gaan gebruiken."
Derochowski waarschuwde leveranciers om AI niet te positioneren als een voordeel, maar het te gebruiken als een hulpmiddel om een pijnpunt van de consument op te lossen: “Het is een middel om een pijnpunt, frustratie of wens op te lossen,” zei hij. "Het zou ook kunnen helpen om uit te zoeken welke producten goed passen bij consumenten - zowel online als in de winkel - en het zou gebaseerd kunnen zijn op voorkeuren. Ook zou het aanbevelingen kunnen geven op basis van levensfase, zoals een eerste huiseigenaar of een stel dat een huwelijksregister aanmaakt."
Kristen Classi-Zummo, executive director, industry analyst Apparel, deelde mee dat een op de vier vrouwen in de leeftijd van 18-54 jaar online zou winkelen als ze meer gepersonaliseerde aanbevelingen zouden krijgen op basis van hun lichaamstype. Ze voorspelde dat we zullen zien dat AI meer zal helpen bij het zoeken naar online kleding. Daarbij zouden consumenten specifieker kunnen worden geholpen qua type materiaal en verder kunnen kijken dan de typische filters zoals maat en kleur.
Turtling trend
De inflatoire omgeving noopt mensen om thuis te blijven. David Portalatin, senior vice president & industry advisor Food & Foodservice (Circana): “Het is vier keer zo duur om uiteten te gaan, dus mensen zoeken naar meer manieren om thuis te eten... ze zijn op zoek naar oplossingen. Mensen willen makkelijke opties zoals gewoon opwarmen en opeten, of een zak of doos openen om snel een maaltijd te hebben ... een 'snackificatie' van delen van de dag. Sinds de pandemie zijn de dagritmes anders, met opkomende eetmomenten gedurende de dag. Er is geen consistente wekelijkse routine meer van ontbijt, lunch en avondeten."
"Ondanks deze snackificatie van eten, verlangen mensen nog steeds naar routine," zei Derochowski, en hij daagde het publiek uit: “Hoe geven we consumenten de routine waar ze naar verlangen?”
Volgens de experts van Circana liggen die verlangens voornamelijk bij meer vermaak thuis, ontspanning vinden in fictieboeken en grijpen naar nostalgische videogames.
VRAGEN DIE MOETEN GESTELD WORDEN OM GROEIMOGELIJKHEDEN TE VINDEN
Wat doe jij om vreugde te ervaren?
Derochowski zegt dat er een groter verlangen is naar meer vreugde in alle aspecten van het leven van een consument ... van entertainment tot eten tot schoonheid tot organiseren. Mensen kunnen zichzelf verwennen met deze artikelen als ze zich goed voelen, maar ook als dat niet zo is, om zich beter te voelen.
Hoe geef je consumenten een veilig gevoel?
Consumenten zijn ook op zoek naar bewijs dat anderen een interessant product nuttig hebben gevonden. Wat doe je om consumenten het gevoel te geven dat ze de juiste keuze hebben gemaakt? Het verkrijgen van klantbeoordelingen is een goede manier om dit te doen.
Hoe kun je wendbaar genoeg zijn om consumenten te helpen in noodgevallen?
Voorbereid zijn op noodsituaties is een groeiende categorie: van draagbare stroom en kachels tot gevriesdroogd voedsel. Hoe kan de sector de benodigde artikelen naar gebieden met plotse overstromingen, sneeuwstormen, bosbranden, orkanen of tornado's brengen?
Wat doet u met licenties?
Licenties zijn een andere mogelijkheid voor groei volgens Juli Lennet, vice president, industrie-adviseur, speelgoed, Circana: "De Star Wars franchise staat nog steeds in de top 10 van de speelgoedindustrie. De markt voor volwassenen is sinds de pandemie de grootste groeimarkt, met een speciale vermelding voor verzamelobjecten." Ze vertelde hoe Lego de weg naar vrouwen heeft gevonden door Lego-bloemenboeketten te maken die explosief in populariteit zijn gestegen.
Hoe speelt u in op de behoeften van groeiende demografische categorieën?
Latino's en Aziaten vormen twee groeicategorieën; hoe voorziet u in hun voedingsbehoeften? Verschillende groepen, zoals vrouwen in de menopauze en mensen die medicijnen voor gewichtsverlies gebruiken, willen meer eiwitten. Hoe voorziet u in hun noden?
Over Circana
Circana ontstond in 2023 na het samengaan van de twee leidende marktinformatiebedrijven IRI en The NPD Group. De onderneming adviseert over het complexe gegeven van consumentengedrag. Met het meest complete overzicht, superieure technologie en diepgaande expertise speelt Circana een leidende rol in hun vakgebied.