LaadpalenPremium

WELKE LAADKABEL GEBRUIK JE OM JE WAGEN OP TE LADEN?

Een laadkabel brengt de netstroom tot in de wagen. De laadkabel beschikt aan de ene zijde over een connector (aan te sluiten op het stopcontact van de wagen) en aan de andere zijde over een stekker (aan te sluiten op het stopcontact van het laadpunt).

Laadpunt stekkerAANSLUITING OP DE WAGEN

De laadkabel wordt aan de voertuigzijde in het stopcontact van het voertuig ingeplugd. De vorm van dat stopcontact verschilt afhankelijk van het merk en het model van het voertuig (de aansluiting aan de voertuigzijde is niet gestandaardiseerd). Op de specificatiefiche van het voertuig staat er welke connector(en) er op het stopcontact van het voertuig kan (kunnen) worden aangesloten (bv. opladen via Type 2- of CCS 2-connector).

Voor AC-laden kan de connector op de laadkabel in Europa de volgende twee vormen aannemen:

  • Type 1-connector (T1): hiermee kan er enkel monofasig geladen worden.Bv. als een 32 A Type 1-laadkabel (op een standaard 2,230 V-net van 40 A) wordt ingeplugd, dan heeft deze monofasige aansluiting een maximaal laadvermogen van 7,4 kW, dat wil zeggen dat je met een gemiddeld verbruik van 17 kWh per 100 km ongeveer 2,5 uur nodig hebt om voor 100 km bij te laden.
  • Type 2-connector (T2): hiermee kan zowel monofasig als driefasig geladen worden. Bv. wordt een 32 A Type 2-laadkabel (op een 3N, 400 V van 40 A) aangesloten, dan heeft deze driefasige aansluiting een maximaal laadvermogen van 22 kW. Bij een gemiddeld verbruik van 17 kWh per 100 km kun je in minder dan een uur voor 100 km bijladen.

Voor DC-laden zijn er in Europa drie types connectoren:

  • Type 2-connector (T2): hiermee kan er op een DC-laadpunt toch AC worden geladen (zowel monofasig als driefasig, het maximale laadvermogen is vaak wel hoger dan bij AC-laadpunten vanwege de hogere ampèrages). Enkel Tesla gebruikt voor zijn DC-laadpunten de T2-connector om DC-vermogen over te brengen naar zijn elektrische voertuigen.
  • Chademo-connector: voor DC-laden (maximaal laadvermogen van > 50 kW).
  • CCS 2-connector (Combo2): voor DC-laden (maximaal laadvermogen van > 50 kW).

AANSLUITING OP HET LAADPUNT

De aansluiting op het laadpunt is wel gestandaardiseerd. In Europa zijn alle laadpunten voorzien van een Type 2-stopcontact. Hiermee kan zowel monofasig als driefasig geladen worden. Alle laadkabels beschikken aan de laadpuntzijde dus over een Type 2-stekker.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door vav

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Welke laadkabel gebruik je?

Een laadkabel brengt de netstroom tot in de wagen. de laadkabel beschikt aan de ene zijde over een connector (aan te sluiten op het stopcontact van de wagen) en aan de andere zijde over een stekker (aan te sluiten op het stopcontact van het laadpunt).

Hoe kies ik de juiste laadpaal?

Heeft uw klant besloten om een extra laadpunt te installeren, dan resten hem hoe dan ook nog een aantal belangrijke afwegingen. hoe verleidelijk het ook moge zijn om meteen voor de zwaarste laadpaal te kiezen; het is allerminst een garantie op het meest (kosten)efficiënte laadproces. hoe snel er in de praktijk geladen kan worden, wordt immers ook bepaald door de wagen, de aansluiting op het net en de laadkabel. de zwakste van al deze schakels zal doorslag­gevend zijn.

Elektrische wagens opladen

Het beschikbare vermogen van de elektrische installatie waarop het laadpunt is aangesloten, kan een beperkende factor zijn in het laadproces. soms is de standaardwoningaansluiting niet voldoende om aan de wensen van de gebruiker te voldoen. daarom is het belangrijk om het vermogen van je elektrische installatie te kennen en, indien nodig, te verzwaren.

Elektrische wagens opladen

Wie elektrische voertuigen gebruikt, kan uiteraard niet zonder laadpalen. steeds meer elektro-installateurs krijgen dan ook de vraag om laadsystemen voor elektrische wagens te installeren. bij de installatie van laadinfrastructuur komt echter heel wat kijken. we geven een overzicht van welke mogelijkheden er zijn om een elektrische wagen op te laden en waarop moet worden gelet bij de keuze en installatie van laadinfrastructuur.

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine