Keuzecriteria bij beslag voor glazen schuifdeuren
Bij het beslag voor glazen deuren is het beslag voor glazen schuifdeuren een categorie op zich. Deze deuren hebben immers heel andere karakteristieken.
Schuifbeweging
Het beslag voor glazen schuifdeuren kan gezien worden als een alternatief voor houten deuren, wanneer transparantie en ruimtelijkheid een rol spelen. Het belangrijkste verschil is dat het glas hier geklemd wordt in de loopwagens.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld scharnieren wordt hier niet gewerkt met verticale glasklemming maar wordt de glasplaat horizontaal in de rolklemwagens opgehangen (al dan niet met een boring in het glas), waarin de schuifdeur zich langs een rail bovenaan voortbeweegt.
Bij beslag voor glazen schuifdeuren werk je met twee glasklemmen, die zo breed mogelijk staan, voor de stabiliteit van de schuifbeweging.
Een U-vormige deurgeleider onderaan zorgt dat het deurpaneel netjes op z’n plaats gehouden wordt.
Er zijn ook beslagvarianten in de vorm van synchroon openende schuifdeuren of telescopische schuifdeuren (voor een bredere deuropening bij smalle doorgangsbreedtes), of om in te werken in een vals plafond.
Bij schuifdeuren wordt gewerkt met gehard (gelaagd) glas in diktes van 8 tot 13,52 mm. Door die geringere diktes is de ophangrail vaak smaller, waardoor de schuifdeur dichter bij de wand zal hangen. Hou hier wel rekening met een eventuele plint. Er zijn op de markt ook al loopwagens, die geschikt zijn voor gelaagd gehard glas, beschikbaar.

Schuifdeursysteem
Het beslag bestaat uit een loopprofiel, met eventuele muurbeugels en afdekprofielen. De kopse kanten zijn afgewerkt met afsluitstukken of afdekkappen.
Er wordt gewerkt met loopwagens waarvan de wielen uit kunststof zijn vervaardigd, met het oog op duurzaamheid en geluiddemping.
Loopprofiel
Een schuifdeursysteem bestaat steeds uit een loopprofiel, met mogelijke muurbeugels en afdekprofielen. In het profiel bevinden zich twee rollen en twee stoppers. Elke rol met stopper kan vervangen worden door een soft-closemodule, een dempingsmechanisme dat de deur afremt en zacht in de eindpositie trekt - zowel bij het openen als het sluiten.
Het loopprofiel is doorgaans vervaardigd uit aluminium, de rollen zijn gelagerde kunststof wielen, net als de stoppers, al komen die ook in aluminium voor. De vloergeleiding is gemaakt uit een combinatie van verscheidene materialen - metaal en kunststof - om het glas bij het schuiven niet te beschadigen en om wrijvingsgeluiden zo goed mogelijk te dempen.
Traditioneel wordt een glasklem gebruikt die zich onderaan het loopprofiel bevindt, maar door de zin naar minimalisme zijn er ook toepassingen ontwikkeld waarbij de glasklem verborgen wordt in het loopprofiel. Dit is intussen de standaard geworden.
Het systeem kan ook volledig in het plafond geïntegreerd worden, waardoor je enkel nog de glazen panelen ziet.
Daarnaast heb je ook types met een industriële look waarbij alles zichtbaar is.

Draagkracht
Het maximale gewicht van de schuifdeur wordt bepaald door de glasklem en eventueel ook de soft-close module. Standaard kan die deuren tot 120 kg aan, al zijn er ook types die 150 kg kunnen dragen. Hier moet je dus wel rekening mee houden bij het bepalen van de breedte, hoogte of dikte van het glaspaneel. Het gewicht speelt ook een rol bij de juiste keuze van je rail.
Bovendien heb je ook de maximale profiellengte, die mee de deurbreedte bepaalt. Indien die deurbreedte de maximale waarden zou overschrijven, moet je twee profielen na elkaar plaatsen en rijden de rollen over een klein randje. Dat kun je wel eens horen en kan bovendien zorgen voor een lichte schade op de wieltjes en wordt dus niet aangeraden.

Plaatsing
Eerst en vooral wordt aangeraden om de handleiding erbij te nemen. Elk merk en elk type heeft zijn eigen specifieke kenmerken en eventuele schade kan niet weggewerkt worden.
Het glazen paneel wordt ontvet op de plaatsen waar de glasklem komt; daarna wordt die glasklem met een momentsleutel op het blad gespannen, volgens de aangegeven kracht.
Daarna wordt het paneel in de rollen gezet. De regeling van de correcte hoogte gebeurt in de rolwagens. Bij de modernere en de meer minimalistische uitvoering worden die rechtstreeks in de looprail gehangen; de hoogteregeling zit hier ook in vervat.
De stoppers (of de soft-close) worden daarna afgeregeld ter bepaling van de juiste stoppositie van de deur.
Aangezien je steeds met meerdere bevestigingen werkt, kun je er bij die hoogteregeling ook meteen voor zorgen dat de schuifdeur waterpas hangt, op voorwaarde uiteraard dat je rail ook waterpas hangt.
Indien nodig is er ook een 'anti-jump'-regeling, opdat de loopwagen niet van de rail kan schieten.
Na de montage worden de nodige zones verborgen achter een afdekprofiel en/of afsluitstukken.
Bij glas moet je uiteraard de nodige voorzichtigheid aan de dag leggen; zo verplaats je de panelen altijd rechtstaand en mag je die niet laten steunen op harde ondergronden.
Elk contact met het beslag is ook altijd gedempt via een zacht tussenstuk.
Met dank aan ANYWAYdoors, ARLU, dormakaba, Minusco Benelux en Xinnix