Hernieuwbare energiePremium

waterstofroute of UHVDC-net?

John van der Schaaf

efficiënt energietransport

Tot voor kort was ik overtuigd dat waterstof of ammoniak de belangrijkste grootschalige energiedrager zou worden in de toekomst en ben ik nog steeds nauw betrokken bij onderzoek in dit veld. Zo zeker ben ik niet meer van deze oplossing nu ik me laatst verdiept heb in de mogelijkheden en kosten van hoogvermogenselectronica. Op een bierviltje kun je het namelijk het volgende uitrekenen.

In China ligt sinds 2018 een UHVDC (Ultra High Voltage Direct Current) elektriciteitstransportkabel die op 1.1 miljoen volt 12 GW vermogen over 3.300 km transporteert van Changji naar Guquan met slechts 10% verlies. Totale kosten inclusief transformatoren: 5 miljard euro. De kosten voor een 12 GW zonnepanelenveld zijn ca. 12 miljard euro. Dus voor 17 miljard euro kunnen we uit de Westelijke Sahara 12 GW aan zonne-energie krijgen met 10% vermogensverlies waar lokale omzetting naar waterstof en terugomzetting ca. 60% verlies oplevert. Dat lijkt veel geld, echter in vergelijk met de 3 GW kerncentrale in het Verenigd Koninkrijk, Hinkley Point C, waar de teller inmiddels na 11 jaar constructietijd al op 36 miljard euro staat, valt dit wel mee.

"Grootschalige, wereldwijde investeringen in een UHVDC-net en zonnevelden op strategische plekken lijkt de beste weg voorwaarts"

Het grote probleem van zonne-energie, de dag-nachtcyclus, kan grotendeels weggenomen worden zonder gebruik van enorme batterijcapaciteit: met ca. viermaal de lengte van de Chinese UHVDC kan de afstand tussen Australië of de Verenigde Staten met Europa overbrugd worden met slechts 35% vermogensverlies, nog steeds veel beter dan de waterstofroute. De nachtstroom zal marginaal duurder dan dagstroom zijn. Grootschalige, wereldwijde investeringen in een UHVDC-net, noord zuid oost west, en zonnevelden op strategische plekken lijken dan ook de beste weg voorwaarts, in plaats van investeringen in waterstofproductie, transportleidingen en bulk waterstofconversie naar energiedragers als ammoniak, methanol of andere koolwaterstoffen. De UHVDC-technologie is er al, gerenommeerde bedrijven als ABB en Siemens waren betrokken bij de Chinese UHVDC-lijn die in 3 jaar (!) tijd is aangelegd. Waarschijnlijk zal het voltage in de toekomst nog hoger kunnen zijn, met nog hogere efficiëntie.

Internationale samenwerking

In 2050 verbruiken we op de wereld ca. 16 TW. Om dit geheel met zonne-energie op te wekken zijn dan 53 Changji-Guquan projecten per jaar nodig. Met een kostprijs van 1 biljoen per jaar is dit een zeer haalbaar doel. Ter vergelijking: de winst van grote oliebedrijven in 2022 was 0,2 biljoen. Internationale samenwerking is daarbij essentieel. Dit lukt redelijk voor grote projecten als ITER (45 miljard euro) en ISS (100 miljard euro), dan zou dit voor iets dat zo belangrijk is toch ook moeten lukken, toch?

Is elektrolyse dan in het geheel niet meer belangrijk? De omzetting van elektriciteit naar waterstof, koolwaterstoffen, en ammoniak zal nog steeds zeer relevant zijn maar voornamelijk voor de chemische toepassing, waarbij biomassa een belangrijke grondstof is voor selectieve productie van complexere chemicaliën en de groei van biomassa een prettige en natuurlijke reductie van CO2 in onze atmosfeer zal geven. Voor energieopslag zou ik zeggen: nee!

Prof. dr. ir. John van der Schaaf is full prof. TU/e - leerstoel Intensified Chemical Reactors (foto: Vincent van den Hoogen)

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Gerelateerde artikels

Ammoniak: geert laagland van nuon

Ammoniak maakt het mogelijk om energie-overschotten in nederland op te slaan om ze later, bijvoorbeeld 's winters, weer in te zetten. ook valt te denken aan velden met zonnepanelen in bijvoorbeeld de sahara, waar de opgewekte stroom meteen wordt gebruikt voor de productie van ammoniak, die naar nederland getransporteerd kan worden. extra hoogspanningskabels zijn dan niet nodig.

Duurzame energie in vloeibare ammoniak

In de komende jaren zal het aanbod van elektriciteit van zonnepanelen en windturbines flink toenemen. in de zomer zal er af en toe een groot aanbod van zonne- en windenergie zijn en in de winter soms een veel geringer aanbod. daarom is er behoefte aan grootschalige opslag van duurzame elektriciteit. een nederlands consortium van bedrijven, universiteiten en onderzoeksorganisaties naar de mogelijkheden van opslag van duurzame energie in de vorm van vloeibare ammoniak. in dit dossier vertellen verschillende partners van het 'power to ammonia'-project over hun oplossingen.

Ammoniak: yvonne van delft van ecn

Een nederlands consortium van bedrijven, universiteiten en onderzoeksorganisaties onderzoekt de mogelijkheden van opslag van duurzame energie in de vorm van vloeibare ammoniak. in ons dossier omtrent 'power to ammonia', de naam van het project, komen enkele van deze onderzoeken aan bod. als eerste aan zet is innovation manager yvonne van delft van ecn. "wij werken twee business cases uit."

Ammoniak: hans vrijenhoef van proton ventures

Proton ventures uit schiedam bouwt grote ammoniaktanks en timmert de laatste jaren aan de weg met ammoniakfabriekjes, onder meer voor amerikaanse boeren die de stroom van hun windmolens willen gebruiken om ammoniak te produceren dat als meststof of als brandstof voor de tractor kan dienen.

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine