SLAGBOMEN EN VERZINKBARE PALEN
SLAGBOMEN
Er zijn twee types van aandrijvingsmechanismen voor slagbomen op de markt. Beide types zijn uitgerust met ingebouwde microprocessorsturingen die garant staan voor een grote flexibiliteit. Verder zijn voor beide types schaarhekken, knikmasten en opendraaiende masten beschikbaar.
Types
Elektromechanische slagbomen: Bij dit type slagboom is de slagboom via een tandwieloverbrenging rechtstreeks verbonden met de elektromotor. Dat betekent o.a. dat de elektromotor wisselende mechanische krachten te verwerken krijgt, wat de levensduur van de elektromotor negatief beïnvloedt. Dit type aandrijving is aangewezen bij matig gebruik van de slagboom, dus bij een frequentie van 20% tot 30%. De openingssnelheden van dit type slagboom liggen in de grootte orde van tot zes tot acht seconden. Er zijn op de markt ook elektromechanische slagbomen met koppelmotoren te vinden. Die zijn erg veilig (bij belemmering zal de slagboomarm niet zomaar voort bewegen) en hebben een erg lange levensduur. Bovendien openen ze de slagboom snel en vloeiend (twee à drie seconden voor een arm van twee tot drie meter).
Elektrohydraulische slagbomen: Hier is de slagboom niet rechtstreeks verbonden met de elektromotor. De elektromotor drijft een hydraulische pomp aan die op haar beurt via twee hydraulische zuigers de slagboom doet bewegen. Deze constructie biedt een aantal voordelen t.o.v. de elektromechanische variant, zoals een vele malen langere levensduur en een lagere onderhoudskost. Daarnaast zijn al naargelang van het model (veel) hogere openingssnelheden mogelijk. Elektrohydraulische slagbomen kunnen openingssnelheden behalen van één naar drie seconden. Andere meer voorkomende, veiligere en gebruikelijke openingssnelheden bij dit type slagboom zijn drie tot vijf seconden. Dit type aandrijving is aangewezen bij frequent tot zeer frequent gebruik van de slagboom, dus bij een frequentie van 50% tot 100%.

Keuze
De keuze voor een bepaald type aandrijving dient gebaseerd te zijn op de gewenste openingssnelheid en de verwachte gebruiksfrequentie.
Veiligheid
Vangpaal: Een eenvoudige mogelijkheid om de efficiëntie en veiligheid van een slagboom te verhogen, bestaat in het gebruik van een vangpaal,optioneel uitgerust met een elektrisch slot. Deze vangpaal verstevigt de gesloten slagboom aanzienlijk, waardoor de veiligheid toeneemt. Bovendien voorkomt een vangpaal dat de slagboomarm doorhangt en dat die minder gevoelig is voor vandalisme.
Veiligheidslussen: De meeste slagbomen zijn voorzien van een dubbele lusdetector. Een openingslus zorgt ervoor dat de slagboom enkel opengaat als een metallisch voorwerp van de juiste afmetingen zich aanbiedt. De slagboom zal zich openen voor een wagen, maar niet voor een fiets. De veiligheidslus zorgt ervoor dat de slagboom zich niet zal sluiten als er zich nog een wagen onder de slagboom bevindt.
Fotocellen: Om ervoor te zorgen dat de slagboom bij het neerkomen geen voetgangers of fietsers kan raken, kan de slagboom uitgerust worden met fotocellen. Een veiligheidsstrip met een opto-elektronische fotocel kan aan de onderzijde van de slagboom gemonteerd worden. Fotocellen zijn echter gevoelig voor vuilophoping en vandalisme.
Verlichting: Ter ondersteuning van de rood-witte fluorescerende band kan de arm optioneel voorzien worden van waarschuwingslichten die ervoor zorgen dat de slagboom duidelijk zichtbaar blijft bij slecht weer of als het donker is. Door de arm uit te rusten met hogeluminantieleds, vergroot men niet alleen de veiligheid, maar reduceert men tegelijkertijd de kans op aanrijdingen. Veiligheidsverlichting kan geprogrammeerd worden door middel van een instelbaar tijdschema.
Onder- en overkruipbeveiliging: Deze beveiliging geeft een duidelijk signaal aan voorbijgangers en bestuurders dat het om een afgesloten terrein gaat. De 'afscherming' maakt het moeilijker om eronderdoor te kruipen. Het systeem kan men het best vergelijken met een rolpoort of draaihek, maar wanneer de slagboom geopend wordt, is de doorgang sneller vrij en neemt ze minder ruimte in beslag. Naast de onderkruipbeveiliging bestaat er ook een systeem dat voorkomt dat erover geklommen wordt.

VERZINKBARE PALEN
Een verzinkbare verkeerspaal is een zeer stoot- en weerbestendige metalen cilinder, voorzien van een zuigermechanisme waarmee hij op commando bewogen kan worden. Deze commando's kunnen door bevoegde personen uitgevoerd worden (kaarten, afstandsbediening) of er kan gewerkt worden met automatische commando's op vooraf ingestelde tijden. De cilinder zit in een speciaal in het wegdek uitgegraven ruimte. De werking kan gesignaleerd worden met een akoestisch en een lichtsignaal, afhankelijk van waar de paal zich bevindt.
Nieuwe generatie
Bij de nieuwste generatie van deze verzinkbare palen is het elektrohydraulische aandrijvingsmechanisme in het paallichaam zelf geïntegreerd en opgevat als een verwijderbare beweegbare, hydraulische eenheid die met een handvat uitneembaar is. Door deze innovatie worden de onderhoudskosten sterk verminderd, dit van zes uur naar slechts anderhalf uur.
Accessoires
Deze palen zijn verkrijgbaar met een assortiment van accessoires, zoals een putverwarming voor gebruik bij temperaturen tot -25 °C, en elektronische beheersapparatuur om meerdere palen aan te sturen. ?