Laadpalen

Vlaanderen versnelt uitrol snellaadinfrastructuur langs snelwegen

Tegen eind 2025 zullen bestuurders in Vlaanderen nooit meer dan 25 kilometer hoeven rijden om een (ultra)snellaadpunt langs of vlak bij een autosnelweg te vinden. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) bevestigt dat er dan op 133 locaties laadfaciliteiten beschikbaar zullen zijn. Daarmee komt Vlaanderen niet alleen zijn eigen doelstellingen na, maar ook de Europese norm die een minimale dekking van één snellader om de 60 kilometer voorschrijft.

Vlaanderen versnelt uitrol snellaadinfrastructuur langs snelwegen
Overzicht locaties met (ultra)snelladers langs Vlaamse snelwegen

Versnelde uitrol via concessiemodel

Momenteel zijn er 108 actieve laadlocaties aan of in de buurt van snelwegen, onder andere op carpoolparkings en dienstenzones. In samenwerking met concessiehouders worden daar de komende jaren nog 25 sites aan toegevoegd. Die private partners staan niet enkel in voor de plaatsing, maar nemen ook het beheer, onderhoud en de volledige investering voor hun rekening. De overheid stelt de gronden ter beschikking en creëert het wettelijke en technische kader.

“Dit publiek-private model laat toe om aan hoog tempo laadinfrastructuur te realiseren, zonder de budgettaire last volledig bij de overheid te leggen”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder. “Het is een essentiële hefboom om de elektrificatie van het wagenpark te ondersteunen.”

Ook e-trucks en e-bussen krijgen laadcapaciteit

Naast personenwagens komen er tegen eind 2027 op minstens 13 locaties ook aangepaste laadoplossingen voor elektrische vrachtwagens en bussen. In Peutie gingen de eerste twee trucklaadpunten begin dit jaar al in gebruik. De overige locaties worden ofwel geïntegreerd in de renovatie van bestaande snelwegparkings, of gerealiseerd via specifieke oproepen van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

De geplande sites bevinden zich op strategische verkeersassen, waaronder:

  • Everberg (E40, beide richtingen)
  • Walshoutem (E40, richting Brussel)
  • Marke (E17, beide richtingen)
  • Ranst (E34, beide richtingen)
  • Hoegaarden (E40, richting Luik)
  • Boutersem (E40, richting Brussel)
  • Gentbrugge (E17, beide richtingen)

Vlaanderen als logistieke draaischijf

De uitbreiding naar laadinfrastructuur voor zwaar vervoer is geen toevallige zet. Vlaanderen speelt een centrale rol in het Europese goederenverkeer en moet ook op dat vlak voorbereid zijn op een emissievrije toekomst. Door de laadinfrastructuur langs autosnelwegen te versterken, biedt men ook logistieke spelers de nodige zekerheid en flexibiliteit in hun verduurzamingstraject.

Met deze aanpak positioneert Vlaanderen zich als een proactieve speler in de energietransitie van het wegverkeer, zowel voor personenmobiliteit als voor professioneel transport.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine