Eén miljoen laadpunten in Europa
Europa telt deze zomer officieel meer dan één miljoen publieke laadpunten. Een belangrijke mijlpaal voor e-mobiliteit, maar vooral ook een teken dat reizen met een elektrische auto nog nooit zo eenvoudig was. Wat vroeger nog een zoektocht was naar een laadpaal, is vandaag uitgegroeid tot een netwerk dat Europees reizen met een EV makkelijk en snel maakt. Ook in België zien we dezelfde versnelling: het laadnetwerk is niet alleen groter geworden, maar ook gebruiksvriendelijker en sneller dan ooit tevoren. Tegelijkertijd verbeteren de kwaliteit en dienstverlening, mede dankzij het Europese regelgevend kader. Voor EV Belgium, de sectorfederatie van elektromobiliteit, is dit dan ook het uitgelezen moment om vooruit te blikken op een elektrische zomer vol reisplezier.
1 miljoen publieke EV-laders
Op basis van gegevens van Eco-Movement en de laatste cijfers van EAFO (European Alternative Fuels Observatory) deelt EV Belgium niet alleen de actuele cijfers over laadpalen, maar ook een duidelijke boodschap: laden in Europa is eenvoudig en overal mogelijk. Vakanties met de elektrische auto zijn meer dan ooit haalbaar en makkelijk. Dankzij de meer dan 1 miljoen publieke laadpunten kunnen EV-rijders deze zomer zorgeloos op vakantie vertrekken. Snelladen aan een van de meer dan 100.000 (ultra)snelladers kan in minder dan 20 minuten. Daarmee kan de EV-rijder zijn pauzes sterk inkorten in vergelijking met vroeger.
Voor Philippe Vangeel, directeur van EV Belgium, is het eenvoudig samen te vatten: “EV-rijders moeten voortaan snel plassen, willen ze nog tijd hebben om koffie te bestellen.”
Wat België betreft, stelt de federatie dezelfde evolutie vast als op Europees niveau. Het aantal publieke laadpunten blijft sterk groeien, met in totaal net geen 100.000 bruikbare laadpunten. Meer dan 90.000 daarvan zijn gewone laders, en ongeveer 7.000 zijn snelladers. Ook in Wallonië, dat het lang minder goed deed, stelt de sectorfederatie een verdubbeling vast van het aantal snelladers op één jaar tijd. Daarmee staat België nog steeds aan de Europese top op het vlak van laadinfrastructuur. De sector – met de leden van EV Belgium op kop – heeft zijn huiswerk dus zeker gemaakt. Er werd fors geïnvesteerd in een performant, slim en betrouwbaar laadnetwerk dat vandaag in heel België beschikbaar is. De puzzelstukken liggen klaar, maar het tempo van de voertuigenmarkt moet nu volgen. Alleen als meer mensen kiezen voor duurzamere mobiliteit, komen de voordelen van die infrastructuur écht tot hun recht.
Volgens de sectorfederatie zal België in 2030 maar liefst 2 miljoen elektrische wagens tellen. De huidige en toekomstige EV-rijders zullen dan gebruik kunnen maken van een sterk uitgebouwd netwerk van performante en snelle laadpunten, in België én in Europa. Zo zal elke Europeaan eenvoudig kunnen laden wanneer hij of zij beslist om met de auto op reis te gaan.
Kwalitatieve dienstverlening
Toch zijn dit meer dan cijfers. Sinds ruim een jaar is AFIR, de Europese regelgeving voor laadinfrastructuur, van kracht. Die legt verplichtingen op die de gebruikservaring van de EV-rijder centraal stellen: transparante prijzen, betalen met bankkaart en volledige interoperabiliteit. Dankzij deze normen is de laadervaring vandaag overzichtelijker, betrouwbaarder en sneller. EV-rijders die op reis vertrekken, zullen deze zomer met een geruster hart de weg op kunnen. Ondanks deze vooruitgang blijft het voor de sectorfederatie echter belangrijk om zich bij de keuze van laadpaal goed te informeren.
De technologie evolueert mee: ultrasnelle laders worden stilaan de norm, en nieuwe voertuigen kunnen aan indrukwekkende snelheid bijladen, zonder dat de batterij nog te lijden heeft onder het hoge vermogen. Voor wie vandaag nog twijfelt over de overstap, wil de sectorfederatie geruststellen: je elektrische auto opladen is onderweg bijna zo snel en eenvoudig geworden als vroeger.
De laadsessie van de toekomst? Kort, eenvoudig en volledig op maat van de bestuurder.