Wattkraft introduceert de Huawei Smart EV Charger

Wattkraft is begonnen met de uitrol van de Huawei Smart EV Charger, een oplaadstation voor elektrische auto's. Met deze laadpaal brengt Huawei een compleet ecosysteem op de markt, inclusief omvormers, oplaadstations en energieopslagsystemen. Door de komst van de nieuwe EV Charger van Huawei is het residentieel portfolio compleet gemaakt. Deze EV Charger zorgt ervoor dat je niet alleen jouw zelfopgewekte stroom kunt gebruiken in huis maar ook dat je jouw auto groen kunt opladen.
Zonne-energie

Huawei heeft al jarenlang ervaring in het produceren van oplaadstations voor elektrische auto's onder white label, en deze expertise is nu geïntegreerd in de Smart EV Charger voor de ruime en globale consumentenmarkt.
Nick de Ruyter van Wattkraft, distributeur van Huawei solarproducten voor de Benelux, legt uit: "Naast de Huawei omvormer, batterij en optimizers heeft Huawei nu ook een EV Charger. Dit product maakt het mogelijk om de auto naar wens te laden. Dit kan zijn door laden met groene stroom of via het net wanneer je sneller van huis moet vertrekken. Dit kan allemaal ingesteld worden via 1 gemakkelijke app voor de eindgebruiker waar ook de omvormer en batterij mee verbonden zijn. Zo kan nog meer gebruik worden gemaakt van de flexibiliteit in het volledige systeem. De Smart EV Charger is een AC-gekoppeld oplaadstation voor residentiële toepassingen. Een groot voordeel van dit oplaadstation is dat het communiceert met de al geïnstalleerde zonnepanelen. Hierdoor kan je de stroom die is opgewekt door je zonnepanelen direct gebruiken om je elektrische auto op te laden, zonder dat je deze uit de LUNA thuisbatterij hoeft te halen."
Dynamisch laden
Volgens De Ruyter heeft de Smart EV Charger ook een dynamisch karakter: "Dit betekent dat wanneer er meer stroom wordt gevraagd in huis, de laadsnelheid van de auto automatisch wordt verminderd, zodat je nooit een overbelasting van het stroomnet krijgt."
De EV Charger komt in 2 varianten, enkelfase 7kW- en driefase 22kW-uitvoering. Beide EV Chargers zijn load balancing, wat betekent dat ze zich aanpassen aan de capaciteit van het net. Hierdoor hoef je je nooit druk te maken over het gebruik binnenshuis en kan je met een gerust hart de auto aan de lader laten staan. De driefase 22kW-uitvoering schakelt zelfs over naar 1 fase wanneer de capaciteit te beperkt wordt.
Bidirectioneel laden kan in de toekomst worden geïmplementeerd via software-updates
Bidirectioneel laden
Hoewel bidirectioneel laden op dit moment nog niet wordt aangeboden, sluit De Ruyter niet uit dat dit in de toekomst mogelijk wordt. Hij zegt hierover: "Op dit moment staan nog niet veel autofabrikanten bidirectioneel laden toe, maar als dit in de toekomst interessant wordt, kan dit uiteraard worden geïmplementeerd via software-updates. Alle gegevens die door de laadpaal worden gegenereerd, zijn beschikbaar in hetzelfde portaal als dat van de Huawei omvormer en LUNA thuisbatterij, genaamd FusionSolar. Hierdoor kan de laadpaal niet alleen lokaal worden geactiveerd met een pasje of RFID-tag, maar ook op afstand via een mobiele app."

maar ook dat je jouw auto groen kunt opladen
