“Stijgende defectkosten vormen een uitdaging voor de hele sector”
Interview met Luc Baetens, directeur CarGarantie Benelux

De autosector ziet zich geconfronteerd met almaar stijgende kosten voor defecten – een evolutie die een stevige impact heeft op dealers, werkplaatsen én klanten. CarGarantie speelt hier proactief op in door betrouwbare garantiesystemen, nieuwe digitale oplossingen en aangepaste producten voor elektrische voertuigen te bieden met een sterke klantgerichte focus. Luc Baetens, directeur van CarGarantie Benelux, deelt zijn visie op deze ontwikkeling en hoe de sector hiermee kan omgaan.
Welke innovaties heeft CarGarantie het afgelopen jaar geïntroduceerd voor de autobranche?
Luc Baetens: “We hebben ons gericht op het uitbreiden van onze digitale dienstverlening om dealers en klanten een nog efficiëntere en gemakkelijkere service te bieden. Met name het online melden van claims hebben we verder geoptimaliseerd. Daarnaast hebben we ons garantieaanbod voor elektrische voertuigen verder ontwikkeld en afgestemd op de specifieke eisen van elektromobiliteit.”
Defectkosten bereiken opnieuw recordhoogte
Hoe hebben de kosten voor defecten zich ontwikkeld ten opzichte van vorig jaar?
Luc Baetens: “De kosten voor defecten blijven fors stijgen, ook na het voormalige recordjaar 2023. Dit is vooral te wijten aan de stijgende prijzen van reserveonderdelen en de hogere arbeidskosten in werkplaatsen. In 2024 werd zelfs de grens van 700 euro overschreden, waarbij de gemiddelde reparatiekosten 719 euro bedroegen. In vergelijking met de recordhoogte van 657 euro in 2023, is dit de hoogste sprong die we ooit hebben gemeten.”
Speelt elektromobiliteit de dag van vandaag een meetbare rol in de kosten voor defecten?
Luc Baetens: “Het merendeel van de gemelde defecten betreft nog steeds conventionele verbrandingsmotoren. Elektrische voertuigen zijn vaak nog relatief nieuw, waardoor deze onder fabrieksgarantie vallen en wij momenteel niet aansprakelijk zijn voor defecten. Toch zien we dat defecten aan elektrische voertuigen vaak gepaard gaan met hoge kosten. We verwachten dan ook dat deze trend zich de komende jaren zal doorzetten.”

Betrouwbare garanties als antwoord
Ongeacht het type aandrijving stijgen de kosten voor defecten al jaren. Dit is terug te zien in de verzekeringspremies voor consumenten. Hoelang zullen autokopers dit nog blijven tolereren?
Luc Baetens: “De stijgende defectkosten vormen een uitdaging voor de volledige sector, van fabrikanten en verzekeraars tot de werkplaatsen. Ook wij moesten enkele kleine premie-aanpassingen doorvoeren. De belangrijkste oorzaken van de prijsstijgingen zijn de toenemende arbeidslonen, inflatie, duurdere materialen, wereldwijde invloeden en de steeds complexere technologie in moderne voertuigen."
"Deze trend wordt niet alleen bevestigd door onze eigen gegevens, maar ook door het huidige puls-onderzoek. Hieruit blijkt dat zowel dealers als eindconsumenten een verdere stijging van werkplaatsdiensten verwachten binnen 24 maanden. Voor autokopers betekent dit de keuze tussen zelf hogere reparatiekosten dragen of kiezen voor de zekerheid van een betrouwbare garantie. Bovendien vindt ook 67% van de dealers dat verlengde garanties de onzekerheid bij potentiële autokopers reduceren. Garanties bevorderen dus ook de verkoop van voertuigen.”
Klaar voor de toekomst
Wat zijn de zakelijke doelen van CarGarantie voor 2025?
Luc Baetens: “We willen onze klantcontactprogramma’s verder uitbouwen, omdat deze steeds crucialer worden voor retailers. CarGarantie kan hierin een waardevolle marketingpartner zijn door gerichte ondersteuning te bieden rond garanties. Daarnaast focussen we op de verdere digitalisering van onze processen, zodat we onze partners en klanten nog efficiëntere en gebruiksvriendelijkere oplossingen kunnen bieden."
"Ook investeren we gericht in producten voor elektrische voertuigen en nieuwe mobiliteitsconcepten, om in te spelen op de groeiende vraag in deze segmenten. Tegelijkertijd blijven we sterk inzetten op een continue verbetering van onze dienstverlening en het waarmaken van onze kwaliteitsbelofte. Want uiteindelijk is het de klanttevredenheid die ons succes bepaalt.”
