Sanitair warm water

Misvattingen belemmeren het gebruik van waterbesparende toestellen

Sanitairspecialist GROHE presenteert de belangrijkste inzichten uit de eerste GROHE Water Insights 2025. Hoewel geld besparen door Europeanen wordt aangehaald als de beste reden om minder water te verbruiken, is de vermeende kostprijs ook de grootste barrière voor de installatie van waterbesparende producten.

GROHE onderzoek

Twee derde (66 %) van de ondervraagde Europeanen denkt dat er in de toekomst waterschaarste zal optreden, en de meerderheid (87 %) vindt waterefficiëntie in het huishouden belangrijk. Maar ondanks hun bewustzijn en bereidheid om actie te ondernemen, onderschat 79 % hun dagelijkse huishoudelijke waterverbruik. 22 % van de respondenten denkt zelfs dat ze slechts één tot tien liter per dag verbruiken. In werkelijkheid verbruikt de gemiddelde Europeaan 144 liter per dag.

De meeste Europeanen vinden waterbesparing in het huishouden dus belangrijk, maar meer dan een derde heeft nog altijd geen waterbesparende toestellen in huis. Wie niet van plan is om waterbesparende oplossingen te integreren, struikelt vooral over de vermeende hoge kostprijs van waterbesparende toestellen (28 %), een gebrek aan informatie (25 %) en een gebrek aan interesse (24 %).

Wereldwijde resultaten wijzen erop dat men zich in het Midden-Oosten het meest bewust is van het risico op waterschaarste en dat er het vaakst waterbesparende kranen worden geplaatst. Uit regionale vergelijkingen blijkt dat het Midden-Oosten consequent een leidende rol speelt op het vlak van bewustzijn (72 %), persoonlijke prioriteiten (80 %) en het gebruik van waterbesparende kranen (60 %) ten opzichte van Europa en Noord-Amerika.

households grohe

In die twee regio's blijken Europeanen watertekorten in hun regio waarschijnlijker te achten (+11 ppt.) dan Noord-Amerikanen. En terwijl beide regio's dezelfde intentie tot waterbesparing tonen (beide 69 %), is er een groot verschil in de plaatsing van waterbesparende kranen: in Europa gebeurt het meer (57 %) dan in Noord-Amerika (47 %).

“Het grootste deel van huishoudelijk waterverbruik gaat naar baden en persoonlijke hygiëne. Waterbesparende kranen kunnen huishoudens dus helpen om aanzienlijk minder water te verbruiken, zónder aan comfort in te boeten. De innovatieve Water Saving-technologie van GROHE vermindert het waterverbruik met bijna 50 % en verlaagt de kosten voor warm water. Een huishouden van vier personen dat een waterbesparende douchekop gebruikt, kan tot 47.000 liter water en 573 euro per jaar aan water- en energiekosten besparen, waardoor de aankoopprijs van de douchekop in minder dan een maand kan worden terugverdiend”, zegt Bijoy Mohan, Leader LIXIL International.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine