BinnenschrijnwerkPremium

WELKE MOGELIJKE SCHADE NA DE PRODUCTIE?

Roest door slecht onderhoud

De lakker zal een geschikt verfsysteem kiezen, aangepast aan de gebruiksomgeving: binnen/buiten, aan de kust, in de stad … Maar dan nog draagt ook de eindgebruiker de verantwoordelijkheid om de stalen profielen correct en regelmatig te onderhouden. Aan de kust bijvoorbeeld wordt een niet-beregend profiel enorm op de proef gesteld door de grote hoeveelheid zout die zich op de profielen opstapelt. Ook op andere profielen drogen aan de kust bijvoorbeeld resten van zout water op. Indien je daar niets aan doet, dan loop je op termijn alsnog risico op roest.

Vliegroest door metalen stofdeeltjes

In de buurt van (snel-)wegen of spoorwegen kunnen metalen stofdeeltjes rondvliegen, bijvoorbeeld roest afkomstig van remschijven, die op het schrijnwerk terechtkomen en daar beginnen te roesten. Dat tast eerst de bovenste poederlaklaag aan, waarna de volgende laag en uiteindelijk het metaal worden aangetast en beginnen roesten.

Inwendige corrosie door water

De binnenzijde van een profiel wordt niet behandeld. Het is dus cruciaal dat die nooit met water in contact komt. Dat risico bestaat onder meer wanneer de kit tussen het glas en het profiel loskomt, waarna zich al snel corrosie vormt.

Schade op hang- en sluitwerk

Na verloop van tijd kan het hang- en sluitwerk kleine krasjes vertonen door bijvoorbeeld sleutels. Die schade heeft vooral een esthetische minwaarde en leidt niet meteen tot roest, gezien de aanwezige zinklaag van de metallisatie in dergelijke gevallen als een kathodische beschermer fungeert. Het grootste probleem voor sloten en scharnieren is achtergebleven straalmiddel. Straalkorrels uit bijvoorbeeld aluminiumoxide of staal zijn zodanig hard, dat ze alle sluitingen volledig stukmaken. Het probleem ontstaat meestal tijdens het transport, waarbij straalkorrels door de manipulatie in de mechaniek van een slot terechtkomen. De gevolgen laten zich vrij snel blijken.

Schade tijdens transport en plaatsing

Last but not least: de profielen lopen mogelijk ook schade op door het transport. Zowel bij het aanleveren van de ramen en deuren bij de lakker als wanneer de lakker de goederen terugbezorgt aan de constructeur-ramenmaker. Of het profiel geraakt beschadigd tijdens het lakken, doordat het verkeerd opgehangen wordt en valt. Ook tijdens het plaatsen kan een profiel van een raam of deur schade oplopen. Dan is voorzichtigheid eveneens geboden. Is een profiel vooraf beschadigd of verwrongen, dan wordt dit meteen duidelijk bij de plaatsing. Het spreekt voor zich dat een goede leverancier al die problemen zo veel mogelijk probeert te vermijden.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Tom Dejonghe
Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine