Hernieuwbare energie

Waarom en vooral hoe aan duurzaamheidrapportage beginnen?

Op het Food Process Seminar vertelde Ann Peeters van Agoria meer over het belang van de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) voor voedingsbedrijven, gedreven door de klimaatcrisis en vastgelegd in de Europese Green Deal, en hoe je hieraan begint. 

Rapporteren

"Net zoals bedrijven al rapporteerden over hun financiële cijfers naar al hun stakeholders, zullen ze dit voortaan ook moeten doen over niet-financiële aspecten. In eerste instantie gaat het om beursgenoteerde en grote bedrijven, maar naar verwachting zullen de kmo's in een later stadium volgen. De rapportage moet op een transparante manier inzicht bieden in welke bedrijven effectief met duurzaamheid bezig zijn en kan een 'license to operate' opleveren, of net niet", waarschuwde ze.

Ann Peeters vertelde meer over het belang van de CSRD en hoe je hieraan begint
Ann Peeters vertelde meer over het belang van de CSRD en hoe je hieraan begint

"Denk daarbij maar aan banken die naar de CO2-afdruk kunnen vragen bij een volgende kredietaanvraag, want ook die financiële instellingen hebben nieuwe verplichtingen. Ook klanten en consumenten behoren tot de belanghebbenden, net zoals werknemers en sollicitanten, of de overheid en ngo's. De publieke opinie ten opzichte van uw bedrijf hangt hier dus van af", aldus Peeters.

Tijd voor actie

Hoe start je daar nu mee? "De kern van de rapportage is om voor bepaalde KPI's terug te blikken op het voorbije jaar, maar ook een actieplan voor de toekomst vast te leggen. De 'dubbele materialiteit' gaat enerzijds over de duurzaamheidsimpact op de rest van de wereld en anderzijds de financiële opportuniteiten en risico's. Het gaat hier om topics in drie domeinen: E - environment, S - social en G - governance. De twaalf ESRS-standaarden bepalen daarbij over welke data je moet rapporteren. Start hier liever vandaag nog mee dan dit lastminute te moeten doen", gaf zij nog mee.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door ing. Wouter Verheecke

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine