CarrosseriebedrijvenPremium

Durven investeren in de toekomst

Carrosserie Vandenbussche zette nieuwbouw in 2020

1
Het nieuwe gebouw van Carrosserie Vandenbussche heeft o.a. negen zones, drie montagezones, twee smartboxen, een spuitcabine én een grote cabine voor trucks, bestelwagens, motorhomes en caravans

"Het leven is aan de durvers" ... Wat deze volkswijsheid al sinds mensenheugenis poneert, bewijzen Rudi en Bram Vandenbussche vandaag. Vader en zoon Vandenbussche weken ondanks de gezondheidscrisis in 2020 niet af van hun investeringsplan en stampten een nieuwbouw van 3.500 m² uit de grond op een nieuwe locatie in Kuurne/Kortrijk. Daarnaast groeide ook hun equipe en kon die aan de slag in een vers uitgerust atelier met de modernste voorzieningen. Reden genoeg voor CarFix om langs te gaan voor een gesprek.

2
Een hedendaagse en moderne look & feel bij het carrosseriebedrijf in Kuurne/Kortrijk (foto LD Fotografie)

Van ruraal naar de R8

De bakermat van Carrosserie Vandenbussche ligt in Gullegem, waar Julien Vandenbussche in 1973 begon met carrosseriewerkzaamheden uit te voeren in bijberoep. De landelijk gesitueerde, kleine garage breidde in 1978 uit tot 360 m². Zoon Rudi nam in 1986 het roer van het carrosseriebedrijf over. Opnieuw volgde daarop een uitbreiding, ditmaal tot 600 m² in 1998, het jaar waarin de firma helaas ook haar oprichter verloor. Tien jaar later waren opnieuw enkele veranderingen op til: Vandenbussche werd Five Star Carrosserie en het gebouw kreeg een opfrissing met o.a. een nieuwe receptieruimte. Sinds 2011 wordt het team ook versterkt door Rudi's zoon Bram, de derde generatie Vandenbussche in het bedrijf. 

"Met zes man in een atelier van 600 m² - en het stijgende werkvolume - werd het plaatsgebrek echter nijpend", herinnert Rudi Vandenbussche zich. "Wij verloren te veel tijd met het verplaatsen van voertuigen. Bovendien was de locatie in Gullegem heel landelijk en zorgde het gebouw niet voor voldoende visibiliteit. Toen Bram en zijn vrouw Deborah een vijftal jaar geleden ook aangaven dat ze het bedrijf wilden voortzetten, zetten we een investeringsplan op poten."

"Een nieuwe locatie in Zuid-West-Vlaanderen, goed bereikbaar en liefst met mogelijkheid tot nieuwbouw, was het plan", vult Bram Vandenbussche aan. "Aan de Noordlaan - op de grens van Kuurne en Kortrijk en een zijstraat van de R8-ringweg rond Kortrijk - vonden wij een ideale locatie. Projectontwikkelaar Futurn zorgde met het Bedrijvenpark Kobar voor de reconversie van de voormalige Barco-site waarop plek vrijkwam voor een zestal bedrijven."

8
Rudi en Bram Vandenbussche achter de balie van het nieuwe gebouw

Groter en efficiënter

Op de Noordlaan 5 had Carrosserie Vandenbussche 4.500 m² blanco canvas, waarop een nieuwbouw mét een atelierlay-out naar wens kon worden opgericht. De werken begonnen in januari 2020; in augustus 2020 kon het nieuwe gebouw haar deuren openen. 

"Voor de lay-out van het gebouw - en dus ook de workflow - werkten wij nauw samen met onze leveranciers", weet Bram nog. "SIMA had de voornaamste inbreng op het vlak van de plaatsing van de zones en spuitcabines, maar ook anderen als PW Equipment (autoliften) en Carrosserie Service (carrosseriewerktuigen) gaven ons tips."

"Tegelijkertijd met onze zoektocht naar locaties bezochten we ook een aantal concullega's", vertelt Rudi. "Daar leerden wij ook al veel over wat er eventueel kon en ook wat absoluut te vermijden was. Efficiëntie was hét codewoord. Binnen de bebouwde oppervlakte van 3.500 m² heeft alles een doordachte plaats."

Herstelcircuits

Een van de vruchten van de samenwerking tussen Vandenbussche en haar leveranciers was de creatie van verschillende herstelcircuits.

6
Een van de herstelcircuits is voorbehouden voor grote voertuigen zoals mobilhomes

"In een eerste herstelcircuit worden conventionele herstellingen uitgevoerd, met soms richten en na het afwerken in de voorbereidingszone het schilderen in de spuitcabine. Een tweede circuit is voorbehouden voor smart repair in de twee smartboxen (met hefbrug). Daar wordt geschuurd én lokaal gespoten op dezelfde plek. Mobilhomes, trucks en caravans vinden hun weg in het derde herstelcircuit. Zij gaan in een rechte lijn via voorbereiding naar de grote spuitcabine. Bij de 'grote' voertuigen' worden speciale methodes gebruikt om de kunststof te herstellen, waarvoor we over ervaren kunststoflassers beschikken."

5
Spuitcabines en de nodige aansluitingen werden samen ingeplant in het nieuwe gebouw (foto LD Fotografie)

spuitcabines gegroepeerd

De vier spuitcabines (twee smartboxen, een conventionele en een grote spuitcabine) van de firma zijn gecentraliseerd binnen het bedrijf, met in het hart ervan het verflabo met elektronische kleurdetectie. 

10
Het verflabo situeert zich tussen de diverse spuitcabines (foto LD Fotografie)

Drive-in en voorbereiding

"Enkel tijdens het spuiten draaien de cabines op volle kracht", vertelt Rudi. "Daarna wordt de verlichting uitgeschakeld en zorgt de frequentiesturing voor eco-, sneldroog- of bakmodus. Dit zorgt niet enkel voor een beperking van het energieverbruik en het materiaalgebruik maar ook voor een verkorte werkduur."

Om de 'intake' vlot te doen verlopen - en de klant niet in de regen en kou te laten staan - beschikt Carrosserie Vandenbussche over een drive-in: een automatische saspoort waarlangs klanten kunnen binnenrijden en waar dan overdekt de schade al kan worden bekeken en gefotografeerd. 

5
In de voorbereidingszones wordt het stof via de grond afgezogen (foto LD Fotografie)

Het nieuwe carrosseriegebouw beschikt niet enkel over vier spuitcabines maar ook over negen zones en een drietal montagezones. In de voorbereidingszones wordt het stof via de grond afgezogen.

IMAGO en personeel

Bij Vandenbussche zijn ze grote voorstander van een opwaardering van het imago van de carrosseriesector. "Om klanten aan te trekken, moeten we duidelijk maken dat we meer doen dan louter een bluts herstellen en lakken", zweert Bram. "Totaalbeleving en klantentevredenheid is iets waar we allemaal de nodige aandacht aan moeten schenken. Ook de uitstraling en de indeling van een carrosseriebedrijf kan daartoe bijdragen."

"Het helpt ook om werknemers aan te trekken", weet Rudi. "Ons team bestaat ondertussen uit tien personen, en de laatste twee nieuwkomers kozen voor ons vanwege de nieuwe gebouwen en atelieruitrusting. Ook het feit dat carrossiers bij ons een wagen van a tot z mogen afwerken, draagt bij tot onze aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt."

Om het team te vervolledigen moesten de zaakvoerders wel een achttal kandidaten op gesprek laten komen. "Het is niet eenvoudig om meteen geschoold personeel op niveau te vinden", zucht Rudi. "Dat was vroeger al het geval en met de huidige 'coronalichting' die meer dan een halfjaar thuis zat en online les volgde, is dat er niet op verbeterd. Ik ben blij dat wij nu een sterk team hebben van bijna allemaal ervaren dertigers."

3
Zoon Bram (links) en Rudi Vandenbussche steken samen met Brams vrouw Deborah en een nieuwe bediende veel tijd in de administratie om hun klanten te ontzorgen (foto LD Fotografie)

Vertrouwd met expertise

Een groot deel van het werkvolume van Carrosserie Vandenbussche is afkomstig van verzekerings- en leasingmaatschappijen. Dat heeft hoogstwaarschijnlijk in grote mate te maken met het feit dat Bram Vandenbussche weet wat die maatschappijen willen. "Ikzelf heb tijdens mijn opleiding stage gelopen bij een expertisebureau, dus ik begrijp die sector", verklapt Bram. "Die ervaringen neem ik mee in onze relatie met de experts en de maatschappijen. Het belangrijkste is wederzijds vertrouwen. Maatschappijen verwachten een correct bestek, juiste uurlonen en prijzen voor de exacte producten ... Wij nemen daarom geen risico's en proberen alles in de berekening mee te nemen. Daarnaast voorzien wij ook steeds de nodige documentatie om transparant aan te kunnen tonen waarom een bepaalde herstelling die prijs vereist. Een eindfoto van de herstelde wagen met de vervangen stukken erbij is dé transparantie die zorgt voor het ontstaan en behoud van vertrouwen."

"Wij willen de klant ontzorgen en alles van a tot z op ons nemen", zegt Rudi. "Omdat een groot deel daarvan toch de papierwinkel is, steken Bram, Deborah en ik heel veel van onze tijd in de administratie."

De toekomst ...

... is hier

Waar sommige carrosseriebedrijven slechts sporadisch al de eerste HEV's zien, ziet Vandenbussche wekelijks toch al twee à drie exemplaren door de poort binnenrijden. "Wij kozen tijdens de bouw van onze infrastructuur om meteen ook vier laadpalen te voorzien op de parking. Zo kunnen wij de wagens na herstel teruggeven met een volledig geladen batterij. Voor de werken aan hybride- en elektrische voertuigen heeft iedereen hier een opleiding gevolgd. We kennen de gevaren en werken dus veilig en bewust aan HEV's. Daarbij vervangen wij de spotter door uitdeuken met lijmtechniek. Zo hoeft het koetswerk niet onder stroom en worden de risico's beperkt."

Ook met de nieuwste rijhulpsystemen (ADAS of Advanced Driver Assistance Systems) zijn ze in Kuurne/Kortrijk bekend. "Line assist, adaptieve cruisecontrol, verkeersbordenherkenning ... zitten vandaag al op de wagens die binnenkomen. Daarom hebben wij er ook voor gezorgd dat we deze kunnen uitlezen en kalibreren. Aangezien vele van deze systemen ook deel uitmaken van de veiligheidsfuncties, is de correcte instelling daarvan na reparatie een must."

... is duurzaam en verantwoord

Als onderneming gaat Carrosserie Vandenbussche ook haar verantwoordelijkheid niet uit de weg. "Met de laadpalen, maar ook de hybride vervangwagen en de twee elektrische leenfietsen dragen wij ons steentje bij aan een groenere mobiliteit. Daarnaast staat de isolatie van ons gebouw ook op punt en zorgen zonnepanelen op het dak voor de nodige stroom. Bovendien opteren wij ook steeds meer voor luchtdrogende lakken, waardoor opnieuw op energie bespaard wordt."

... is toegankelijkheid

"Omgaan met klanten vereist toch nog altijd een menselijke aanpak", vindt Bram. "Onze 'drive-in' zorgt ervoor dat wij de mensen letterlijk binnen verwelkomen met een professionele maar toch familiale ontvangst. Dat maakt het voor beide partijen aangenamer. Wij beschikken daarom ook over een comfortabele hedendaagse wachtruimte en onze openingsuren zijn ook iets uitgebreider."

9
Online kunnen al meteen de eerste schadefoto's worden doorgestuurd

"Bovendien kunnen klanten met schade ook meteen contact met ons opnemen. Een app op onze website - i.s.m. SchadeNet - laat zelfs toe om meteen de eerste schadefoto's op te laden. Dat versnelt het proces aanzienlijk."

"Onze stiel is het herstellen van een voertuig zodat het er terug als nieuw uitziet, maar pas wanneer een klant vol verwondering met zijn of haar herstelde wagen buitenrijdt, dan is onze dienstverlening succesvol. Dat is de mooiste erkenning", besluit Bram.

8

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Dieter Devriendt

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Vrouwelijke carrossiers geliefd om fijne afwerking

Sheila diddens, leerlinge carrosserie in technische scholen mechelen, werd op donderdag 13 maart 2014 in de bloemetjes gezet. zowel haar school als autofederatie febiac vond het hoog tijd om eens de aandacht te vestigen op meisjes in de carrosserie, want klaarblijkelijk zijn het niet enkel jongens die houden van koetswerk en auto's. sheila is een van de circa vijftien meisjes in vlaanderen die de opleiding carrosserie volgen. carfix bracht een bezoek aan haar klas en stageplaats, en daar viel haar enkel lof te beurt.

Als schrijnwerkbedrijf richten we ons vooral op totaalprojecten

Zeg niet zomaar schrijnwerkbedrijf tegen qubus uit aalter. doordat het deel uitmaakt van de grote aannemingsgroep vandenbussche, mikt ook qubus immers sterk op totaalprojecten die verder gaan dan louter de schrijnwerkerij.

Ten huize van garage dubrunfaut (anzegem)

In anzegem ligt met garage dubrunfaut nog een echte familiegarage. vader filip werkt er samen met zijn vrouw katrien en beide kinderen laurens en charlotte. hoewel heel actief op vlak van firmawagens worden bij dubrunfaut alle klanten hartelijk en familiaal onthaald.

Nieuw leven in beschermd gebouw loods 23

Voor locus developments bvba bouwt aannemer vandenbussche nv in bouwteam met compagnie-o architecten bvba en studiebureau stabiliteit lime bvba het bijzonder bouwproject loods 23 in de voorhaven in gent. het project betreft een gigantisch beschermde 19de eeuwse katoenloods met enorme uitdagingen, zoals het creëren van een ondergrondse parking onder de bestaande loods, het verschalen van de oppervlakte om voldoende licht en de juiste akoestiek te creëren, het bewaren van het ‘beschermde monument’ en het toewerken naar een klimaatneutraal gebouw en site. locus is met dit gebouw niet aan haar proefstuk toe. in deze buurt renoveerde en bouwde deze eigenzinnige projectontwikkelaar reeds meer dan 1 kilometer gebouwen, met respect voor de geschiedenis en met langetermijnvisie.

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine