Dit evenement daagt kandidaten uit met innovatieve technologieën en praktijkgerichte opdrachten. dé kans om te ontdekken hoe innovatie, vakmanschap en onderwijs elkaar versterken.
Tijdens het symposium technisch onderwijs in gent toonde technologiebedrijf supportsquare hoe xr de kloof tussen school en werkvloer helpt verkleinen. niet met prototypes, maar met bewezen praktijktoepassingen.
Op basis van de enquête naar de arbeidskrachten van statbel, het belgische statistiekbureau, had 7,0% van de jongeren tussen 18 en 24 jaar geen diploma secundair onderwijs behaald en volgden ze geen onderwijs of opleiding meer in 2024.
Arbeidsmarktgerichte opleidingen kampen in vlaanderen nog steeds met een knoert van een probleem. de studierichtingen in het secundair onderwijs die uiteindelijk leiden naar technische beroepen worden door ouders en leerlingen te vaak gezien als tweede keus, terwijl ze een cruciale rol vervullen op de arbeidsmarkt van vandaag en morgen.
Wetenschappen worden door leerlingen als belangrijk gezien, maar ook als 'te moeilijk' of 'niets voor hen'. wetenschapsleerkrachten kunnen die perceptie ombuigen door relevante linken te leggen met de wereld en door te blijven werken aan de kwaliteit van het wetenschapsonderwijs.
Stap binnen in de wereld van baanbrekende technologie en ontdek hoe innovatie je bedrijf een boost kan geven. op donderdag 3 april nodigen we je uit in ons kantoor in leuven voor onze tweede flanders make coock* demo dag.
De jonge bouwrakkers van de pxl-stem academy beleefden een onvergetelijke ervaring: niemand minder dan davy de ceuster, zaakvoerder van het toonaangevende bouwkranenbedrijf de ceuster, gaf hen een exclusieve les.
Elk jaar brengt de serv een advies uit over de programmatieaanvragen voor volgend schooljaar in het beroepsgericht en technisch secundair onderwijs, duaal en niet-duaal.
Technopolis organiseerde op 22 februari samen met klasse de eerste lerarendag in technopolis. een groot succes: op een paar dagen tijd waren alle plekken volzet.
"als we inzoomen op opleidingen binnen de maakindustrie, zien we dat de hoerastemming voorbarig is. we zitten nog steeds vast in het idee dat enkel hoger onderwijs leidt tot een succesvolle carrière."
Op twee jaar tijd is het aantal leerlingen in de derde graad van het middelbaar bouwonderwijs met 12% gestegen: van 7010 in het schooljaar 2022-2023 naar 7834 dit schooljaar. die positieve evolutie is ook te danken aan het duaal leren.
De scholen binnen de skobo groep stellen alles in het werk om nieuwe meisjes te doen kiezen voor een technische opleiding en natuurlijk om de meisjes die reeds les volgen in een van de scholen uiterst goed te begeleiden en te ondersteunen.
Leerkrachten secundair onderwijs die hun lessen willen verrijken met stem-projecten rond ruimtevaart, krijgen op dinsdag 29 april 2025 de kans om deel te nemen aan een inspirerende nascholing aan de universiteit antwerpen.
Tijdens deze inspiratiedag wordt u geïnformeerd en kan u ideeën, ervaringen en leerrijke praktijken uitwisselen over specifieke aspecten van een duaal opleidingstraject
Elk jaar nemen ongeveer 2000 wiskundeliefhebbers uit het vijfde en zesde jaar secundair onderwijs deel aan deze uitdagende competitie. de wedstrijd daagt leerlingen uit met intrigerende wiskundige opdrachten.
Tijdens dit symposium vertelden professionele sprekers uit de industrie en het onderwijs hoe belgische bedrijven een cruciale rol kunnen spelen bij het ondersteunen van technisch onderwijs en het vormgeven van de volgende generatie technici.
Gastheerschap, vakkennis, etiquette en communicatie waren alle ingrediënten die onze toppers elena meert en olivia bruyneel naar de eerste plaats stuwden.
Vlaams minister van onderwijs en werk zuhal demir benoemt ben lambrechts, directeur hogeschool pxl, als nieuwe voorzitter van het vlaams partnerschap duaal leren.
Ook dit jaar organiseert pmg, de grootste vakbladuitgeverij van belgië, een symposium voor het technisch onderwijs. het is een plek waar bedrijven, overheid, leerkrachten en beleidsmakers binnen het onderwijs samen kunnen komen om initiatieven tot ve
Professor wouter duyck (ugent) leverde op het symposium technisch onderwijs een kritische analyse van de toekomstbestendigheid van het vlaamse onderwijs.